Tu się kręci. Filmowy rok 2023 w Warszawie i na Mazowszu

Za nami kolejny kalendarzowy rok na planach filmowych w Warszawie i na Mazowszu. Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy swoje dzieła realizowali tu zarówno uznani twórcy polskiego kina jak Jan P. Matuszyński, Agnieszka Holland czy Xawery Żuławski, a także debiutanci – Adrian Apanel, Monika Majorek czy Paweł Powolny. Nie zabrakło też twórców zagranicznych. Warszawa w 2023 roku była planem m.in. filmów Jesse’ego Eisenberga i Burhana Qurbaniego.

„Prawdziwy ból” – fot. materiały producenta

Już w styczniu 2023 roku pod Warszawą ruszyły zdjęcia do historycznej produkcji „Powstaniec 1963” w reżyserii Tadeusza Syki opowiadającej o postaci ks. Stanisława Brzóski – bohatera Powstania Styczniowego i postrachu imperialnych wojsk rosyjskich. Produkcja, w której obsadzie obok grającego główną rolę Sebastiana Fabijańskiego znalazły się legendy polskiego kina – Olgierd Łukaszewicz i Daniel Olbrychski, trwała blisko sześć miesięcy. Filmowcy realizowali zdjęcia m.in. w Twierdzy Modlin, Muzeum Wsi Radomskiej, w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a także Muzeum Architektury Drewnianej Regionu Siedleckiego – Nowa Sucha. Premiera filmu odbyła się w styczniu 2024 roku w 160. rocznicę wybuchu Powstania Styczniowego. Za produkcję odpowiadała firma Klasyka Pro.

„Powstaniec 1963” – fot. Kino Świat

W lutym padł pierwszy klaps na planie produkowanego przez, działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, Studio Munka „Horror Story” – pełnometrażowego debiutu utalentowanego absolwenta Gdyńskiej Szkoły Filmowej Adriana Apanela. To historia młodego absolwenta bankowości, który wynajmuje pokój w zdezelowanej willi i rzuca się w wir poszukiwania pierwszej „poważnej” pracy. I zderza się z bezwzględnym światem korporacji. Tłem dla jego historii był nowoczesny kompleks Warsaw Spire przy Placu Europejskim oraz biurowce przy rondzie ONZ i rondzie Daszyńskiego. Zaś dom z tytułowego horroru filmowcy znaleźli w Konstancinie-Jeziornej. W filmie znalazły się także ujęcia nakręcone w klubie jazzowym Jasmine, barze Harenda, w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym KZRS „Samopomoc Chłopska” przy ul. Odrębnej oraz w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego na ul. Chocimskiej. Dwie ostatnie lokacje „zagrały” na ekranie Urząd Pracy.

„Horror Story” fot. Karolina Grabowska

Od 30 marca do 2 maja trwały natomiast zdjęcia do nowego obrazu Jana P. Matuszyńskiego „Minghun” wg scenariusza Grzegorza Łoszewskiego. Reżyser „Ostatniej rodziny” tym razem postanowił skierować kamerę na obecną w Polsce liczną społeczność azjatycką. Grający główną rolę Marcin Dorociński wciela się w ojca, który po stracie córki wraz ze swoim chińskim teściem decydują się odprawić tytułowy minghun – specyficzną ceremonię pośmiertnych zaślubin. Producentem filmu jest Wonder Films. Główne zdjęcia realizowane były w Gdańsku. W Warszawie filmowcy nakręcili część scen we wnętrzach.

„Minghun” Fot. Łukasz Bąk

W kwietniu na plan w podwarszawskich lasach weszła Agnieszka Holland. To w dużej mierze w lesie w Czarnowie pod Konstancinem oraz miejscowościach Wierzbno, Ossówno i Jeruzal powstały zdjęcia do najgłośniejszej polskiej produkcji 2023 roku czyli nagrodzonej na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji „Zielonej granicy”. Opowiadający o wielowątkowej uchodźczej tragedii na pograniczu polsko-białoruskim obraz produkowało Metro Lato. Ostatni klaps na planie „Zielonej granicy” padł w czerwcu.

„Zielona granica” fot. Agata Kubis

Od 13 kwietnia do 20 maja trwały zdjęcia do pełnometrażowego debiutu Tomasza Gąssowskiego „Wróbel”. Grany przez Jacka Borusińskiego tytułowy bohater to dobiegający czterdziestki kawaler – listonosz i zapalony piłkarz amatorskiej drużyny. Pewnego dnia jego poukładane życie wywraca się do góry nogami, gdy niespodziewanie pojawiają się w nim jego dziadek, którego do tej pory nie znał i nowa, wygadana sąsiadka Marzenka… Główne zdjęcia realizowane były w Bielawie k. Konstancina, gdzie znajduje się dom filmowego Wróbla. Sekwencje piłkarskie nakręcono na stadionie czwartoligowej Sparty Jazgarzew. Filmowcy pracowali także w Zakroczymiu, Drewnicy, Konstancinie oraz na terenie szpitala w Tworkach, a także warszawskiego szpitala przy ul. Lindleya. Za produkcję „Wróbla” odpowiada Next Film.

„Wróbel” fot. Jarosław Sosiński

W maju media obiegła wieść o obecności w Warszawie popularnego amerykańskiego aktora Jessego Eisenberga, który stanął za kamerą opartego na historii własnej rodziny obrazu „A Real Pain”. To opowieść o dwójce skłóconych kuzynów, którzy na nowo próbują się do siebie zbliżyć wyruszając w podróż do Polski śladami swojej, ocalałej z Holokaustu, babci. W Warszawie ekipa realizowała zdjęcia m.in. przy Pomniku Powstania Warszawskiego i Pomniku Bohaterów Getta, by następnie przenieść się do Lublina i Majdanka. Autorem zdjęć do filmu jest Michał Dymek, a koproducentem ze strony polskiej Extreme Emotions Bis Ewy Puszczyńskiej. Film jest koprodukcją Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego.

Od połowy kwietnia do połowy czerwca na Wawrze trwały zdjęcia do pełnometrażowego debiutu Mary Tamkovich „Pod szarym niebem”. Inspirowany autentyczną historią obraz portretuje dramatyczne losy dwojga niezależnych, białoruskich dziennikarzy w czasie po sfałszowanych wyborach w 2020 roku. To historia o miłości, wolności i cenie, jaką gotowi jesteśmy zapłacić za prawdę – informują producenci z Media Corporation.

Na przełomie maja i czerwca w Warszawie realizowane były zdjęcia do powstającego w Studiu Munka fabularnego debiutu Dominiki Montean-Pańków „Skrzyżowanie”. Autorka nagradzanego dokumentu „Głos” przed kamerę zaprosiła Jana Englerta, dla którego była to pierwsza od lat propozycja zagrania głównej roli. Nestor polskiego kina wciela się w 82-letniego emerytowanego lekarza – Tadeusza, uczestniczącego w wypadku samochodowym, w którym ginie 24-letni kierowca motocykla. Tragiczne wydarzenie burzy dotychczasowe życie mężczyzny, odsłaniając dawne rysy i pęknięcia w 50-letnim małżeństwie i rodzinie Tadeusza. Zawiązujący akcję wypadek filmowcy kręcili na skrzyżowaniu ulic Malczewskiego i Krasickiego. Lokację dla domu głównego bohatera znaleźli na Wawrze. Ponadto twórcy „Skrzyżowania” realizowali zdjęcia w kościele Franciszkanów na Mokotowie, kościele oo. Bernardynów na Sadybie oraz w Trema Cafe, na Politechnice Warszawskiej, w Sądzie Okręgowym na Al. Solidarności i w Szpitalu Rehabilitacyjnym „Uzdrowisko” w Konstancinie-Jeziornie.

„Skrzyżowanie” fot. Bartosz Mrozowski

W czerwcu padł również pierwszy klaps na planie kontynuacji familijnego hitu „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa. Tym razem twórcy postanowili wyprawić bohaterów filmu do Zakopanego. W pierwszych scenach filmu widzimy panoramę Warszawy z okolic Mostu Świętokrzyskiego i Waldka z rodziną wyruszającego w podróż z domu na Grochowie. Produkowany przez Pokromski Studio „Za duży na bajki 2” trafi na ekrany kin w połowie marca 2024.

Od 24 czerwca do końca lipca w stolicy oraz podwarszawskich miejscowościach Radzymin, Lubogoszcz i Zakrzew realizowane były zdjęcia do debiutu Moniki Majorek „Innego końca nie będzie”. Film opowiada o trójce rodzeństwa i ich mamie, którzy próbują ułożyć sobie życie po samobójczej śmierci ojca. W rolach głównych występują Maja Pankiewicz, Sebastian Dela, Agata Kulesza i Bartłomiej Topa. Producentem filmu jest Studio Agart.

Od 10 do 31 lipca trwały zdjęcia do kolejnego debiutu – mikrobudżetowej produkcji „Game Over” w reżyserii Pawła Powolnego. To opowiedziana w konwencji komediodramatu historia Wojtka, trzydziestoletniego gamera, który w wyniku sądowego nakazu opuszczenia rodzinnego domu, musi przejść przyspieszony kurs dojrzewania. W rolach głównych wystąpili Mikołaj Chroboczek, Krzysztof Stelmaszyk, Aleksandra Justa oraz Tetiana Malkova. Zdjęcia do filmu powstawały na Grochowie, gdzie mieści się dom głównego bohatera, a także w okolicach Ronda Daszyńskiego oraz wnętrzach mieszczącego się tam Skylinera oraz na Skwerze „Pokolenia Kolumbów”. W podwójnej roli (sądu i szpitala) „wystąpiły” wnętrza Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnego na Wawrze. „Game Over” jest pierwszą fabularną produkcją studia Under Ski Tower.

W lipcu w Warszawie padł również pierwszy klaps na planie obyczajowej komedii Macieja Ziębickiego „Baśka”. Tytułowa bohaterka, to grana przez Małgorzatę Sochę czterdziestoletnia kobieta sukcesu i głowa rodziny, która pewnego dnia zadaje sobie pytanie „Czy stać ją jeszcze na coś więcej?”. Zdjęcia do produkcji Polot Media na zlecenie Grupy Polsat Plus realizowane były m.in. na Fortach Mokotowskich oraz na ul. Zgody.

Przez całe wakacje trwały prace na planie młodzieżowej komedii obyczajowej „Piep*zyć Mickiewicza” w reżyserii Sary Bustamante-Drozdek. To opowieść o wyrzuconym z uczelni pisarzu i wykładowcy Janie Sienkiewiczu (Dawid Ogrodnik), który znajduje zatrudnienie w warszawskim Liceum im. Stanisława Barei. Pod jego opiekę trafia słynna na całą szkołę klasa zbuntowanych i odpornych na wiedzę wyrzutków. Zdjęcia do filmu realizowane były m.in. na ul. Karowej, na plaży Poniatówce, na warszawskiej Pradze oraz w Falenicy.

„Piep*zyć Mickiewicza” fot. Sławomir Mrozek

Wiosną i latem 2023 w okolicach Warszawy realizowane były także zdjęcia do dwóch filmów produkowanych przez Akson Studio. W Konstancinie na planie obrazu „Miłość jak miód” pracowała ekipa pod kierunkiem reżysera Macieja Migasa, zaś w Izabelinie powstały zdjęcia do thrillera „13 dni do wakacji” w reżyserii Bartosza M. Kowalskiego.

Natomiast podwarszawski Żyrardów w sierpniu stał się planem dla nowego filmu Macieja Sobieszczańskiego „Brat”. To historia Dawida, nastoletniego zawodnika judo, i jego rodziny, której sytuacja komplikuje się po tym, gdy ojciec chłopca trafia do więzienia. Mężczyzna oczekuje, że Dawid zrezygnuje ze sportu i pomoże matce w opiece nad swoim młodszym bratem Michałem. Tymczasem chłopak otrzymuje szansę na zagraniczne stypendium sportowe… Filmowe sceny kręcono m.in. w kościele p.w. Matki Bożej Pocieszenia oraz miejscowym parku i szpitalu. Producentem „Brata” jest Apple Film.

„Brat” fot. Łukasz Bąk

Na przełomie sierpnia i września w Warszawie zdjęcia do swojego nowego filmu „No beast so fierce” realizował niemiecki reżyser afgańskiego pochodzenia Burhan Qurbani. Autor głośnego, nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem na MFF w Berlinie obrazu „Berlin Alexanderplatz” tym razem opowiada inspirowaną „Ryszardem III” Szekspira historię kobiety wspinającej się na szczyt w świecie arabskich gangów. Film powstaje w koprodukcji niemiecko-francusko-polskiej, a za zdjęcia realizowane na terenie naszego kraju odpowiadała firma Madants.

W połowie sierpnia w okolicach Warszawy padł pierwszy klaps na planie „Drużyny AA” w reżyserii Daniela Jaroszka. To podszyta humorem opowieść o grupie anonimowych alkoholików, która w celu ratowania swojego ośrodka terapeutycznego, podejmuje się przeszmuglowania z jednego końca Polski na drugi dwóch cystern spirytusu. Ekipa filmowa realizowała zdjęcia m.in. w Pałacu w Jadwisinie i ośrodku Monaru Osada Oryszew, a także miejscowościach Ossówno, Gassy, Sowia Góra i gminie Kampinos. Zdjęcia do produkcji Next Filmu zakończyły się 9 października.

„Drużyna AA” fot. Michał Dabal

W połowie sierpnia weszła także na plan ekipa „Baby Boom czyli Kogel  Mogel 5”. Na reżyserskim fotelu produkowanego przez MTL MaxFilm kolejnego rozdziału kultowej, komediowej serii opowiadającej o perypetiach patchworkowej rodziny Wolańskich oraz Zawadów zasiadła Anna Wieczur. Zdjęcia trwały z przerwami do 31 października, a realizowano je w Warszawie m.in. na Rynku Nowego Miasta i Krakowskim Przedmieściu, a także w Łomiankach, Konstancinie-Jeziornej, Jackowie Dolnym, Popowie oraz Józefowie i Otwocku.

„Baby Boom czyli Kogel  Mogel 5” fot. Karina Szymczuk

Od sierpnia do grudnia trwały natomiast zdjęcia do „Drogi do domu” Ewy Stankiewicz. To kosztująca 19 mln złotych produkcja historyczna opowiadająca losy polskiej dyrygentki, która w 1939 roku zostaje wywieziona przez Sowietów na Syberię. Równolegle śledzimy alternatywną historię jej życia i kariery w Nowym Jorku. Plenerów z lat 30. filmowcy szukali głównie we Wrocławiu oraz okolicach Warszawy m.in. w Skierniewicach, Białobrzegach, Modlinie oraz Starej Papierni w Konstancinie-Jeziornej. Natomiast w samej Warszawie powstała znaczna część zdjęć kręconych w halach WFDiF na Chełmskiej. Ekipa realizowała także zdjęcia w Narodowym Instytucie im. Fryderyka Chopina na Tamce. Za produkcję „Drogi do domu” odpowiada Jacek Samojłowicz pod szyldem Film Media S.A.

W tym samym czasie odbywały się również zdjęcia do innej znaczącej produkcji historycznej – „The Triumph of Heart” w reżyserii Anthony’ego D’Ambrosio. To opowieść o franciszkaninie Maksymilanie Kolbe, który zginął w obozie Auschwitz-Birkenau oddając swoje życie za jednego z współwięźniów. W głównej roli reżyser obsadził Marcina Kwaśnego, a w międzynarodowej obsadzie filmu znaleźli się także Lech Dyblik i Radosław Pazura. Główny plan zdjęciowy zorganizowano w Łodzi. Niemniej część zdjęć kręcono również w Warszawie. Za produkcję odpowiada amerykańska firma CineMammoth Productions.

Od 5 września do 5 października trwały prace na planie „Simony” Adriana Panka. W fabularnej opowieści o słynnej badaczce Puszczy Białowieskiej główne role grają Sandra Drzymalska i Jakub Gierszał. Ze względu na dziedzictwo przyrodnicze i zabytkowy charakter leśniczówki Dziedzinka twórcy nie mogli skorzystać z oryginalnych lokacji, więc na potrzeby filmu w mazowieckich lasach w okolicach Osiecka wybudowano szczegółową replikę Dziedzinki, za powstanie której odpowiadała scenografka Agata Adamus. Film ma pojawić się na ekranach kin jesienią 2024.

”Simona” Fot. Jarosław Sosiński

W październiku padł pierwszy klaps na planie thrillera „Widnokrąg”  w reżyserii Michała Krzywickiego. To historia Ani (Martyna Byczkowska), która opiekuje się luksusową willą w środku mazurskich lasów. Obsługuje bogatych gości którzy przyjeżdżają tam odpocząć. Pewnego dnia na wypoczynek przyjeżdzają dwie pary: charyzmatyczny Leon (Michał Żurawski) z atrakcyjną Eleni (Joanna Opozda) o oraz poczciwy Bruno (Piotr Stramowski) ze swoją przyszłą żoną – Magdą (Katarzyna Sawczuk). Bruno rozpoznaje Anię: osiem lat temu jej siostra Monika zginęła w wybuchu bomby w samochodzie Leona, który był wtedy jej chłopakiem. To m.in. przez Anię Leon został skazany za zabójstwo Moniki. Film powstaje jako koprodukcja TFP i Grupy Polsat Plus. Zdęcia realizowane były terenie województwa mazowieckiego – Różan, Łomianki, Kampinos.

Również jesienią m.in. w okolicach Płocka – nad Jeziorem Zdworskim zdjęcia do swojego nowego filmu „Nieobliczalna” realizował Piotr Trzaskalski. Obraz z udziałem Agnieszki Grochowskiej ma być współczesnym thrillerem psychologicznym. Za jego produkcję odpowiada Wiernik Pro.

W listopadzie na plan w Warszawie weszła natomiast ekipa kolejnego debiutu ze Studia Munka – „Czekając na Barbarzyńców” Michała Ciechomskiego. To osadzona w niedalekiej przyszłości w targanej kryzysem społecznym Polsce opowieść o bezrobotnym trzydziestolatku, który w poszukiwaniu swojej tożsamości dołącza do skrajnie prawicowej organizacji głoszącej potrzebę obrony ojczyzny przed zagrożeniem z Zachodu. Za tło tej historii posłużyły m.in. Dom Słowa Polskiego, opuszczone osiedle Bakalarska, klub muzyczny „Lustra”, Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezusa na Lindleya oraz Centrum Szkoleniowo Konferencyjne KZRS „SCh” na Wawrze.

W ostatnim kwartale 2023 roku Warszawa stała się także planem „Kuleja” Xawerego Żuławskiego – biograficznej opowieści o legendzie podwójnego polskiego złotego medalisty olimpijskiego w boksie z Tokio’64 i Meksyku’68. W tytułową postać wcielił się ubiegłoroczny laureat Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego Tomasz Włosok, a choć realizowane z jego udziałem bokserskie pojedynki (w tym derby Warszawy między Gwardią a Legią z roku 1968) nakręcono w Hali Sportowej w Łodzi, to film ma być opowieścią o Warszawie lat 60. A jego twórcy starali się odtworzyć ówczesne realia stolicy. I choć słynna bokserska Hala Gwardii przy placu Żelaznej Bramy dawno straciła swoją sportową funkcję, to jej otoczenie posłużyło za scenografię do wspomnianych derby. Ekipa „Kuleja” pracowała także w otoczeniu starych praskich kamienic oraz na Ochocie (okolice Szpitala Dzieciątka Jezus na ul. Lindleya). Istotne dla filmu sceny Balu Mistrzów Sportu nakręcono natomiast w Pałacu Kultury i Nauki. „Kuleja” produkuje Watchout Studio, a ostatni klaps na planie padł 20 grudnia.

„Kulej” fot. Grzegorz Press

W tym czasie Warszawa była także planem innego bokserskiego obrazu -realizowanego przez Macieja Kawulskiego i Open Mind Production dla serwisu Netflix „Boksera” w reżyserii Mitji Okorna. To osadzona w ostatnich dekadach XX wieku historia wzlotów i upadków boksera wspinającego się po szczeblach zawodniczej kariery. W tytułową postać wciela się Eryk Kulm Jr. a na  ekranie partnerują mu Eryk Lubos i Adam Woronowicz. Część zdjęć do filmu powstała w Bytomiu na Śląsku, a część w Warszawie m.in. na Pradze Północ.

SERIALE

Jeszcze pod koniec 2022 roku padł pierwszy klaps na planie serialu „Forst”, który dla Netflixa reżyserował Daniel Jaroszek. To oparta na prozie Remigusza Mroza opowieść o tytułowym komisarzu (w tej roli Borys Szyc) prowadzącym w Tartach śledztwo w sprawie tajemniczych morderstw, za którymi stoi „bestia z Giewontu”. Główny plan zdjęciowy miał miejsce na Podhalu, niemniej z początkiem roku część zdjęć zrealizowano w Warszawie m.in. w Szpitalu Klinicznym Dzieciątka Jezus na ul. Lindleya oraz w podwarszawskim Jadwisinie.

„Forst” fot. Materiały Netflix

Początek roku 2023 był także kontynuacją zdjęć do serialu „RAFI”, produkowanym przez TFP na zlecenie Telewizji Polsat. Serial w reżyserii Bartka Prokopowicza jest historią Rafała Nowaka (Paweł Domagała) – klasycznego lekkoducha, który pewnego dnia zostaje potrącony przez samochód. Wtedy pojawia się Krystyna – wysłanniczka nieba, która przedstawia mu propozycję nie do odrzucenia. Czy będzie w stanie naprawić swoje błędy i jednocześnie zmienić życie innych? Zdjęcia do serialu były realizowane na terenie Warszawy – w Śródmieściu, na Starym Mieście, Placu Pięciu Rogów oraz na Pradze Południe.

Wiosną na zlecenie Netflixa w hali pod Warszawą kręcono natomiast jeden z największych hitów 2023 roku – wykpiwający polskie przywary serial „1670” w reż. Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli wg scenariusza Jakuba Różyłło. Zachwycające widzów błoto, a także historyczne obiekty twórcy wraz z producentami z Akson Studio znaleźli natomiast na Podkarpaciu – w Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej.

„1670” fot. materiały Netflix

W 2023 roku aż dwukrotnie na planie spotykała się ekipa serialu TVN „Skazana”. Prace na planie trzeciego sezonu hitowej serii z Agatą Kuleszą trwały od 31 stycznia do 26 kwietnia, zaś czwarty sezon kręcono od 18 października do 20 grudnia 2023. Za reżyserię obu odpowiadał Bartosz Konopka. Choć akcja serialu rozgrywa się w zakładzie karnym w Zabrzu, główna lokacja to teren dawnego szpitala przy ul. Działdowskiej na Woli, który odgrywa rolę filmowego więzienia. Zdjęcia realizowane były także m.in. w budynku UNITRA przy ul. Nowogrodzkiej, pubie „Gruba Kaśka” przy al. Solidarności, Domu Polonii na Krakowskim Przedmieściu, na ul. Hożej w Śródmieściu oraz na ul. Stalowej na Pradze. Filmowcy pracowali także w Sękocinie, Nowym Dworze Mazowieckim, Łosiach, Konstancinie-Jeziornej oraz w Ząbkach – na terenie dawnego Mazowieckiego Szpitala Drewnica.

W międzyczasie „Skazana” doczekała się również spin-offu w postaci serialu „Pati” rozwijającego historię jednej z drugoplanowych bohaterek. Zdjęcia do sześcioodcinkowej serii rozpoczęto jeszcze jesienią 2022 i trwały one stycznia 2023, a za reżyserię odpowiadał Bartłomiej Ignaciuk. Wśród serialowych lokacji znalazły się m.in. port lotniczy Warszawa-Modlin, Klub Ritual na ul. Mazowieckiej oraz siedziba Krajowej Rady Spółdzielczej na ul. Jasnej.

Czwartej, finalnej odsłony doczekał się także kolejny z antenowych hitów TVN – „Szadź 4”, za produkcję której odpowiada Akson Studio. Tym razem reżyserię powierzono Annie Kazejak. Główny serialowy obiekt to szpital psychiatryczny, który stworzony został w pawilonie na terenie ośrodka rehabilitacji leczniczej i społecznozawodowej Instytutu Reumatologicznego w Konstancinie-Jeziornej. Ekipa „Szadzi” pracowała także m.in. w Leśniczówce w Otwocku, Twierdzy Modlin, Pałacu Jadwisin, na Bulwarach Wiślanych. Na potrzeby serialu wykorzystano także wnętrza siedziby Związku Rzemiosła Polskiego przy ul. Podwale, która zagrała Komendę Policji oraz FSO na ul. Jagiellońskiej i restaurację „Nadwiślański Świt”.

„Szadź 4” fot. materiały Player.pl

Natomiast na zlecenie Polsatu zrealizowany został drugi sezon „Rodziny na Maxa” (prod. TFP). Serial opowiada o dalszych losach Karoliny i Maxa, którzy udowadniają, że różnica wieku nie jest przeszkodą w budowaniu szczęśliwego związku. Serial w reżyserii Marty Karwowskiej, Marii Sadowskiej i Grzegorza Mołdy był kręcony w Warszawie i okolicach –  Szmulki, Praga Południe, Konstancin-Jeziorna.

TFP odpowiadało także za realizację dla Polsatu dwóch sezonów serialu „Teściowie” reżyserii Grzegorza Kuczeriszki i Krzysztofa Jaroszyńskiego. To pełna rodzinnych emocji historia relacji dwojga młodych ludzi: Andżeliki Nagórskiej i Lucjana Ledwonia. Ona – fanka social mediów marząca o oszałamiającej karierze w telewizji, on – pasjonat średniowiecza, w trakcie doktoratu z historii. Gdy uświadamiają sobie, że nie mogą bez siebie żyć, postanawiają udawać, że dziewczyna jest w ciąży więc przyszli teściowie szybko powinni kupić im mieszkanie. Dochodzi do spotkania dwóch rodzin, co uruchamia lawinę zabawnych zdarzeń. Zdjęcia kręcone były wiosną i jesienią 2023 w Warszawie i okolicach – Ursynów, Konstancin-Jeziorna, osiedla w Wilanowie, Aninie, pałac w Zaborowie.

Warszawa była też scenerią serialu Canal+ „Kiedy ślub” w reżyserii Piotra Domalewskiego i Łukasza Ostalskiego. To historia psycholożki Wandy (Maria Dębska) i początkującego aktora Tośka (Eryk Kulm jr) – pary, która ku zdumieniu przyjaciół postanawia rozstać się po 13 latach związku… Bohaterowie filmu mieszkają w pobliżu placu Konstytucji, a znaczną część zdjęć realizowano w śródmieściu Warszawy. Za produkcję odpowiadało Akson Studio, a zdjęcia zrealizowano w pierwszym kwartale 2023 roku.

„Kiedy ślub” fot. P. Pączkowski

Akson był odpowiedzialny także za realizację sensacyjnego serialu „Zatoka szpiegów” dla TVP. To opowieść o młodym oficerze niemieckiego wywiadu, który po tym, jak odkrywa swoje polskie pochodzenie, decyduje się zostać alianckim szpiegiem. Scenariusz serialu napisał Michał Godzic, a reżyserią zajął się Michał Rogalski. Zdjęcia z udziałem odgrywającego główną rolę Bartosza Gelnera realizowane były w większości w Trójmieście, niemniej ekipa spędziła kilka tygodni marca kręcąc sceny we wnętrzach obiektów w Warszawie (m.in. w budynku Giełdy Papierów Wartościowych) i okolicy.

W połowie czerwca 2023 padł natomiast pierwszy klaps na planie „Klary” Łukasza Jaworskiego będącej ekranizacją powieści Izy Kuny pod tym samym tytułem. To nowa produkcja TVN opowiadająca o warszawskiej 40-latce, która mierzy się z problemami sercowymi i wyzwaniami dnia codziennego. W tytułową bohaterkę wciela się oczywiście autorka pierwowzoru Iza Kuna, a na ekranie towarzyszą jej m.in. Katarzyna Warnke, Piotr Adamczyk, Adam Woronowicz i Eryk Kulm jr. Mieszkanie Klary ekipa zbudowała na hali w Sękocinie. W Warszawie zdjęcia realizowano m.in. w Łazienkach Królewskich, na Placu Małachowskiego, dworcach Centralnym, Ochota i Śródmieście, a także w Restauracjach Shuck na Grójeckiej, Stixx na Placu Europejskim i QUFEL na ul. Świętokrzyskiej. Filmowcy gościli także na Arenie Lodowej w Tomaszowie Mazowieckim oraz w ośrodku Marina Diana w Białobrzegach nad Zegrzem.

Latem w Aksonie powstał także drugi sezon nadawanego na antenie Stoplatki serialu „To nie ze mną” w reżyserii Katarzyny Priwieziencew. Ekipa filmowa wróciła w sierpniu do fikcyjnego miasteczka Złoty Stoczek, w który na ekranie zmieniają się podwarszawskie Błonia. Część zdjęć realizowana była także w Konstancinie i Warszawie.

W lipcu wystartowały zdjęcia do drugiego sezonu serialu „Gang Zielonej Rękawiczki”. Za nową odsłonę realizowanej w Konstancinie serii o sympatycznych złodziejkach na emeryturze odpowiadają scenarzysta Bartosz Kozera i reżyser Bartosz Kruhlik. „Gang” dla Netflixa produkuje Baboo Production.

Od sierpnia do października trwały prace na planie produkowanego przez MTL MaxFilm dla TVP serialu „Będziemy mieszkać razem” w reżyserii Anny Maliszewskiej i Tadeusza Łysiaka opowiadającego o przyjęciu przez Polskę fali wojennych uchodźców z Ukrainy. Zdjęcia realizowano m.in. dworcu kolejowym Warszawa Śródmieście i dworcu kolejowym w Otwocku, na warszawskim Nowym Mieście i na Mariensztacie, w obiektach FSO Żerań, a także w szpitalu w Tworkach, Józefowie, Marcelinie, lesie w Palmirach oraz nad Zalewem Zegrzyńskim.

W sierpniu padł także pierwszy klaps na planie serial Telewizji Polskiej „Czas niedokonany” w reżyserii Darka Gajewskiego. To ekranizacja wielopokoleniowej sagi autorstwa Bronisława Wildsteina ukazanej na tle losów XX-wiecznej Polski. Akcja serialu toczy się w Warszawie, a twórcy skupili się na okresie PRL-u i narodzinach ruchów obywatelskich – Komitetu Obrony Robotników oraz pierwszej Solidarności.

Po 20 latach stacja TVN postanowiła także wrócić do popularnej serii „Camera Cafe” ukazującej w krzywym zwierciadle kulisy pracy w korporacji. Zdjęcia do produkcji „Camera Cafe. Nowe Parzenie” w reż. Jana Macierewicza i Aleksandra Pietrzaka powstawały od 24 października do 20 grudnia w studiu w Sękocinie.

„Camera Cafe. Nowe Parzenie” fot. kard z serialu

KRÓTKIE METRAŻE

Wspominane już Studio Munka w 2023 roku na terenie Warszawy zrealizowało także zdjęcia aż do siedmiu krótkometrażowych produkcji z kierowanego do młodych twórców programu Trzydzieści Minut. W lutym na plan w Ostrówku pod Warszawą weszła ekipa „Wśród nocnej ciszy” w reżyserii Bartosza Brzezińskiego. Część zdjęć do tej produkcji powstała także w Piasecznie oraz w kościele św. Jana Chrzciciela w Nowym Radzikowie.  W tym samym miesiącu padł również pierwszy klaps na planie „Cudu” Radosława Chrześcijańskiego realizowanego m.in. w Rembertowie, Oborach, Karczewie oraz na terenie opuszczonego szpitala przy ul. Działdowskiej na Woli. Kolejny projekt Studia Munka to nakręcona na Targówku „Granica” Marii Magriel. W czerwcu natomiast w Teatrze Dramatycznym, wnętrzach Pałacu Kultury oraz w obiektach szpitalnych na Działdowskiej i Marszałkowskiej, a także w podwarszawskiej Drewnicy trwały zdjęcia do „Falochronu” Elżbiety Benkowskiej z udziałem Leny Góry. W sierpniu na Saskiej Kępie, w śródmieściu (rondo ONZ, restauracja Spice Garden, sklep jubilerski Detox Design) oraz w okolicach Mostu Świętokrzyskiego realizowana była krótkometrażówka Jana Kuźniaka „Dostawca”. W listopadzie 2023 na boiskach na Agrykoli oraz w śródmieściu pracowała ekipa filmu „Maszynka” Julii Staniszewskiej, natomiast na terenie prywatnej posesji w Józefowie koło Otwocka powstały zdjęcia do inspirowanych „Pociągiem” Jerzego Kawalerowicza „Duchów” Karola Ulmana – zrealizowane z udziałem Jacka Poniedziałka i Barbary Liberek.

Ogółem w przeciągu 12 miesięcy 2023 roku producenci filmowi aż 574 razy występowali do władz Warszawy o zezwolenia na realizację zdjęć, co przełożyło się na 995 dni zdjęciowych. Do tego doliczyć należy szereg zdjęć realizowanych w obiektach, halach i studiach ulokowanych na terenie miasta, jak i w Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych przy Chełmskiej 21, a także zdjęcia powstałe tzw. metodą reporterską – bez występowania o oficjalne pozwolenia.

Rafał Pawłowski

partnerzy serwisu
loga Unii Europejskiej