Wszystkie te postacie są bohaterami filmów dokumentalnych, rozwijanych w
ramach warsztatów DOC LAB POLAND – największego w Polsce programu dla
twórców i producentów dokumentalnych. Podobnie jak np. zjawiska i
miejsca: wiatr halny oraz transatlantyk Stefan Batory.
Pierwsza sesja DOC LAB POLAND odbywa się właśnie w Warszawie, w Mazowieckim Instytucie Kultury i trwa cztery dni. Konsultantami projektów podczas niej są czołowi polscy dokumentaliści: Maria Zmarz-Koczanowicz, Paweł Łoziński, Bartek Konopka i Wojciech Staroń, a gośćmi specjalnymi: Leena Pasanen, szefowa najważniejszego niemieckiego festiwalu dokumentalnego DOK Leipzig, szef PR festiwalu Nowe Horyzonty, Marcin Pieńkowski oraz Izabela Łopuch, szefowa produkcji HBO Polska. Organizatorem programu jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a partnerem strategicznym – najważniejszy w Polsce festiwal dokumentalny: Krakowski Festiwal Filmowy.
Sesja warszawska zorganizowana jest na potrzeby projektów w trakcie rozwoju. Podczas warsztatów uczestnicy pracują nad swoimi pomysłami, poznają tajniki strategii festiwalowych oraz rynku filmowego, a także konsultują się wzajemnie ze sobą – DOC LAB POLAND jest programem dla profesjonalistów filmowych, którzy mają już na swoim koncie zrealizowane produkcje, dzięki czemu program zyskał dodatkową wartość: grupy dyskusyjnej. Kolejna sesja odbędzie się podczas Krakowskiego Festiwalu Filmowego, gdzie uczestnicy przejdą intensywne szkolenie, jak najatrakcyjniej zaprezentować swoje filmy, a następnie wezmą udział w DOCS TO START – prezentacji projektów przed grupą kilkudziesięciu producentów, dystrybutorów i selekcjonerów festiwalowych z całego świata. W Krakowie zostanie też zorganizowany drugi element programu: DOCS TO GO!, dla projektów dokumentalnych bliskich ukończenia. Po obu prezentacjach odbędzie się market koprodukcyjny i dystrybucyjny, czyli serie spotkań indywidualnych.
Na DOC LAB START zgłoszono ponad trzydzieści projektów na etapie rozwoju, do udziału w programie zakwalifikowało się 11 z nich (krótkie opisy znajdują się na końcu artykułu):
1. Boskie!
reżyseria Barbara Białowąs i Katarzyna Trzaska; produkcja Katarzyna Trzaska; Zygizaga
2. Chciałbym ci powiedzieć wszystko
reżyseria Gregory Zvika Portnoy; produkcja Maria Krauss, Joanna Plesnar; Plesnar & Krauss Films
3. Diagnoza
reżyseria Ewa Podgórska; produkcja Małgorzata Wabińska; Entertain Studio
4. Gdzie jesteś Tereso O.?
reżyseria Arkadiusz Bartosiak; Paweł Biniek; Medion Art Studio
5. Nauka chodzenia
reżyseria Marcin Kopeć; produkcja Dawid Janicki; SHIPsBOY
6. Nowa krew
reżyseria Paweł Ziemilski; produkcja Łukasz Długołęcki; NUR
7. Pan Jan i jego 40 dziewczyn
reżyseria Jacob Dammas; produkcja Jacob Dammas; GRANIZA
8. Takie małe miasteczko Batory
reżyseria Anna Dejczer, produkcja Anna Dejczer GRIFILM
9. Treliński – Liebestod
reżyseria Kuba Mikurda; produkcja Danuta Gęgotek, Katarzyna Siniarska; CoLab Pictures
10. Wiatr
reżyseria Michał Bielawski; produkcja Maciej Kubicki; Telemark
11. Wyprzedzając Billa
reżyseria Paulina Gawęcka, produkcja Tomasz Gaj; Workshop
DOC LAB POLAND ma wsparcie merytoryczne świetnych partnerów – przede wszystkim najważniejszego w Polsce wydarzenia dokumentalnego: Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Bliską współpracę zadeklarował festiwal DOK Leipzig – najważniejszy niemiecki festiwal filmów dokumentalnych. Jego szefowa wzięła udział w preselekcji projektów, będzie też uczestniczyć jako konsultant sesji krakowskich. DOC LAB POLAND uzyskał patronat European Documentary Network, a jego dyrektor Paul Pauwels również będzie konsultantem programu. Swoje wsparcie zadeklarowały szefowe sekcji branżowych: Brigid O’Shea (DOK Leipzig) oraz Adriek van Nieuwenhuyzen (IDFA Amsterdam – jeden z najważniejszych festiwali dokumentalnych na świecie).
W ramach DOC LAB POLAND łączymy w jeden spójny program następujące elementy:
– warsztaty służące rozwojowi projektów dokumentalnych i ich strategii komunikacyjnej,
– konsultacje indywidualne dla projektów na etapie rozwoju i montażu.
– prezentacje projektów w fazie rozwoju oraz montażu dla partnerów koprodukcyjnych, festiwali, stacji telewizyjnych oraz pierwszej "testowej" publiczności,
– market koprodukcyjny i dystrybucyjny, spotkania indywidualne, tworzenie sieci kontaktów.
Najważniejszym założeniem DOC LAB POLAND jest udzielanie wsparcia twórcom i producentom polskich filmów dokumentalnych przy realizacji ich projektów w taki sposób, aby powstały nie tylko interesujące filmy, ale też by dotarły do widza, by miały szanse na szeroką dystrybucję. W wyniku programu każdy z uczestników otrzyma szansę na rozwinięcie projektu, lub wsparcie przy kończeniu projektu (konsultacje merytoryczne, ale także w zakresie promocji i dystrybucji). Każdy uczestnik otrzyma pomoc przy przygotowaniu trailera oraz przygotowaniu strategii produkcji, finansowania i komunikacji swojego filmu. Każdy będzie miał szansę na pozyskanie producenta lub koproducenta (co przełoży się na pozyskanie dodatkowego finansowania) albo zaprezentowanie filmu potencjalnym nabywcom i selekcjonerom festiwali, co wzmocni międzynarodowe szanse realizowanych filmów.
Długofalowym celem programu jest zwiększenie szans polskiego filmu dokumentalnego na świecie – zarówno jeśli chodzi o koprodukcję, jak i promocję i dystrybucję oraz wsparcie projektów dokumentalnych (zwłaszcza pełnometrażowych), które mają szanse zaistnienia na dużym ekranie i zbudowanie w Polsce przyjaznego klimatu dla takich produkcji.
Organizatorem programu jest Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego, a strategicznym partnerem – Krakowski Festiwal Filmowy. Partnerami-współorganizatorami są: HBO Europe, Creative Europe Desk Polska, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, , Krakowskie Biuro Festiwalowe, Krakow Film Commission, Litewskie Centrum Filmowe, Kancelaria MKZ Partnerzy, Partnerują nam: Film Commission Poland, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i festiwal DOK Leipzig, a European Documentary Network objął nasz program patronatem. Patronami medialnymi są: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.pl, Film Pro, Film & TV kamera.
Krótkie opisy projektów:
BOSKIE!
Portret trzech odważnych i utalentowanych młodych kobiet artystek, absolwentek akademii sztuk pięknych – wobec braku pieniędzy, skrajnych opinii o ich twórczości, poważnych chorób i braku zrozumienia wśród najbliższych, zawieszonych pomiędzy bajeczną fikcją swojej sztuki i dążeniem do nieskrępowanej wolności, a szarością i ograniczeniami codziennej egzystencji.
CHCIAŁBYM CI POWIEDZIEC WSZYSTKO
Troje recydywistów dąży do odpowiedzi na zasadnicze pytanie: Czy mogą się uważać za ojców, mimo że nie byli obecni przy swoich dzieciach, kiedy te dorastały?
DIAGNOZA
Do kurczącego się miasta w Polsce przybywa pierwszy na świecie psychoanalityk miast. Zaprasza na kozetkę mieszkańców. Będą mieli szansę wyrazić swoje najgłębsze tęsknoty i pragnienia.
GDZIE JESTEŚ TERESO O.?
Jest to film o byłej gwieździe i producentce porno Teresie Orłowski. Nietypowej, wyjątkowej i silnej kobiecie, która na przekór ustrojowi i obyczajowości Polski lat 80-tych, ale w zgodzie ze sobą, postanowiła w życiu coś osiągnąć.
NAUKA CHODZENIA
Główną postacią filmu jest Piotr, były członek warszawskiej mafii, który po opuszczeniu więzienia decyduje się na podjęcie próby przemiany wewnętrznej. Obserwujemy bohatera, który stawia pierwsze kroki w normalnym społeczeństwie walcząc ze swymi słabościami, jednocześnie gloryfikując swą gangsterską przeszłość.
NOWA KREW
Nowa Krew to historia miłosna z roku 1980, która sprawiła, że 400 osób z małego miasteczka na północy Polski wyemigrowało do Islandii.
PAN JAN I JEGO 40 DZIEWCZYN
Portret jedynej w Polsce – i unikatowej nawet na światowej scenie – żeńskiej orkiestry dętej, której 40 młodymi dziewczętami na surowym strychu zabytkowej szkoły w Szczecinie kieruje 75-letni osobliwy dyrygent pan Jan Skroś.
TAKIE MAŁE MIASTECZKO BATORY
300 osób. 70 zawodów. Jedna załoga. Statek-miasto. Statek-legenda. Czy załodze legendarnego polskiego transatlantyku 'TSS Stefan BatorY’ uda się spotkać w ostatnim wspólnym rejsie po latach!? Czy odtworzą dawne, znane im role?
TRELIŃSKI – LIEBESTOD
Film przedstawia hipnotyzujący portret wizjonerskiego reżysera operowego, Mariusza Trelińskiego. Podczas przygotowań do wielkiej premiery w nowojorskiej Metropolitan Opera, Treliński zabiera nas w ekscytującą podróż w niezwykły świat opery, zagłębiając się w jej ukryty język i odkrywając to, co opera może powiedzieć o nas samych.
WIATR
Wiatr halny to najbardziej nieprzewidywalny, choć zarazem najbardziej powtarzalny element życia na Podhalu. Jego nadejście zapowiada nerwowość, wzrost zachorowań na serce i agresja ludzi. Co kilka miesięcy wiatr przypomina człowiekowi o jego miejscu wobec sił natury. „Wiatr” to dokumentalna opowieść o zmianie i spotkaniu z potęgą natury. Z poruszanego wiatrem wielogłosu wyłaniają się portrety ludzi gór, szczególnych miejsc i bardzo różnych pomysłów na życie.
WYPRZEDZAJĄC BILLA
Komputery zmieniły nasze życie. A to jest opowieść o człowieku, który zmienił życie komputerów. Nie miał na imię Bill ani Steve, miał na imię Jacek. Na przełomie lat ‘60 i ‘70 w Polsce inżynier Jacek Karpiński skonstruował jeden z pierwszych komputerów osobistych na świecie, wyprzedzając ówczesne czasy o 10 lat.