Focus na Warszawę i Mazowsze. 2022 rok na planach filmowych

Filmowcy przyzwyczaili już mieszkańców Warszawy do swojej permanentnej obecności w przestrzeni miasta. Nie inaczej było w 2022 roku.  W przeciągu 12 miesięcy produkcje filmowe aż 576 razy występowały do władz Warszawy o zezwolenia na realizację zdjęć, co przełożyło się na 1275 dni zdjęciowych. Do tego doliczyć należy szereg zdjęć realizowanych w obiektach, halach i studiach ulokowanych na terenie miasta, jak i w Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych przy Chełmskiej 21, a także zdjęcia powstałe tzw. metodą reporterską – bez występowania o oficjalne pozwolenia.

Jeszcze jesienią 2021 TVN wystartowało ze zdjęciami do komedii Antonio Galdameza „Na Twoim miejscu” opowiadającej o perypetiach pary (Paulina Gałązka i Miron Jagniewski), która niespodziewanie zamienia się… ciałami. Prace nad filmem oraz jego dłuższą, serialową wersją trwały z przerwami od października 2021 do maja 2022, a wśród najważniejszych lokacji były Park Skaryszewski, dom głównych bohaterów przy ul. Mochnackiego, przedszkole przy ul. Łowickiej, biuro przy ul. Powsińskiej w budynku MBC TVN, a także ulice Mokotowa i hotel NOBU przy Koszykowej. Ekipa pracowała także w Białobrzegach k/ Warszawy i w Międzylesiu.

Na przełomie grudnia i stycznia w urokliwym Pałacu Mała Wieś w Belsku Dużym na Mazowszu nad zdjęciami do komedii „Ślub doskonały” pracowała ekipa pod kierunkiem reżysera Nicka Morana i producenta oraz współscenarzysty Wojciecha Pałysa. W obecnej już na ekranach kin ekranizacji sztuki teatralnej Robina Hawdona w role Państwa Młodych wcielili się Adam Woronowicz i Aleksandra Adamska, a partnerowali im Ewa Kasprzyk, Krzysztof Stelmaszyk, Piotr Głowacki, Magdalena Lamparska, Aleksandra Popławska, Paweł Deląg i Andrzej Grabowski.

Na początku 2022 roku w Warszawie realizowano natomiast część zdjęć do szpiegowskiego obrazu „Doppelgänger. Sobowtór” w reżyserii Jana Holoubka. Scenariusz inspirowany jest prawdziwą historią Jerzego Kaczmarka – agenta specjalnego PRL, który pod fałszywą niemiecką tożsamością zbudował imponującą karierę szpiegowską. W głównego bohatera wcielił się Jakub Gierszał, a na ekranie partnerują mu m.in. Tomasz Schuchardt, Andrzej Seweryn, Zofia Stafiej i Wiktoria Gorodeckaja.


Doppelgänger. Sobowtór, fot. Jarosław Sosiński

W lutym i marcu na Żoliborzu, a także w Podkowie Leśnej oraz w hali Transcolor w Warszawie realizowane były zdjęcia do komedii  „Noc w przedszkolu” – reżyserskiego debiutu Rafała Skalskiego produkowanego przez Telemark dla Netflixa. Opowiadający o nieoczywistych konsekwencjach pewnego zebrania rady rodziców obraz, z udziałem m.in. Piotra Witkowskiego, Leny Góry oraz Zbigniewa Zamachowskiego i Matyldy Damięckiej, miał swoją streamingową premierę z końcem grudnia.

Od połowy lutego do pierwszych dni kwietnia trwały w Warszawie zdjęcia do kolejnej, piątej już odsłony „Listów do M.”. Tym razem na reżyserskim fotelu świątecznej serii zasiadł Łukasz Jaworski, a za scenografię filmu posłużyły liczne warszawskie plenery – w tym udekorowany bożonarodzeniowo Rynek Nowego Miasta. Ekipa pracowała także na Żoliborzu i Bielanach. Na ekranie można wypatrzyć również Klub „Harenda” i  biurowiec Varso Place. Część zdjęć powstała również w Milanówku, gdzie przy ul. Starodęby mieści się filmowy dom jednego z bohaterów filmu  – Maurycego (Jan Peszek).

Wiosną na Helu i w Warszawie kręcone były również zdjęcia do „Heaven in Hell” w reżyserii Tomasza Mandesa. To historia płomiennego romansu między ustatkowaną kobietą w średnim wieku (Magdalena Boczarska), a młodszym od niej o 15 lat „królem życia” (Simone Susinna), dla której tłem są zarówno sale sądowe, jak i modne kluby. I tak stołeczny Klub Ritual przy ul. Mazowieckiej udawał modne miejsce nad morzem, a wnętrza Sądu Rejonowego na Pradze analogiczne miejsce Gdańska. Dodatkowo uważny widz dostrzeże na ekranie tereny lotniska Bemowo oraz tunel pod Ursynowem na trasie S2. Produkcja Ekipy pojawiła się na ekranach polskich kin w lutym.

Pod szyldem Ekipy powstał również, realizowany równolegle „Cały ten seks” Tomasza Mandesa określany mianem romantycznej komedii o sześciu zwyczajnych parach i ich niegrzecznych fantazjach. Zdjęcia do filmu wystartowały w Warszawie z początkiem marca i trwały, z przerwami, do czerwca 2022. Poza dużą ilością ujęć we wnętrzach filmowcy zrealizowali szereg scen na Bulwarach Wiślanych m.in. w okolicach Centrum Nauki Kopernik. Dodatkowo na potrzeby filmu wykorzystano sporo ujęć stolicy z drona.

10 kwietnia padł pierwszy klaps na planie filmu „Wyrwa” Bartka Konopki opartej na bestsellerowej powieści Wojciecha Chmielarza. To historia dwójki mężczyzn zmuszonych zmierzyć się z tajemnicą śmierci kobiety, którą obaj kochali. W rolach głównych występują Tomasz Kot i Grzegorz Damięcki. Zdjęcia do produkcji Wiernik PRO i Canal+ Polska powstawały w Warszawie oraz na Mazurach i zakończyły się w połowie maja 2022. W stolicy ekipa „Wyrwy” gościła m.in. we wnętrzach, znanej z nagrodzonego designu, restauracji Opasły Tom przy ul. Wierzbowej, w słynnej z fresków Jerzego Nowosielskiego kaplicy Kościoła Rzymskokatolickiego PW. Opatrzności Bożej, w Narodowym Instytucie Onkologii przy ul. Roentgena oraz na patio znanego biurowca Metropolitan 2. Na ekranie pojawiają się również Plac Europejski, a także budynki mieszkalne warszawskiej Woli. W sumie twórcy „Wyrwy” spędzili na planie w Warszawie 14 dni, a kolejne pięć w niedalekim Karczewie. O efektach ich pracy będzie można przekonać się już w marcu, gdy film wejdzie na ekrany kin.


Wyrwa, fot. Robert Pałka

Od kwietnia do maja maja 2022 roku m.in. w Warszawie, Modlinie i Konstancinie realizowane były zdjęcia do polsko-kanadyjskiej koprodukcji „Przysięga Ireny” w reżyserii Louise Archambault. To historia życia Ireny Gut-Opdyke, która w czasie II wojny światowej ratowała przed straceniem polskich Żydów, za co w 1982 roku odznaczono ją medalem „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata”. W główne role wcielili się Sophie Nelisse i Dougray Scott, a na planie partnerowali im m.in. Andrzej Seweryn, Eliza Rycembel, Tomasz Tyndyk, Aleksandar Milićević, Eryk Kulm Jr i Irena Melcer. Za produkcję ze strony polskiej odpowiadała firma K&K Film Selekt.


Przysięga Ireny, fot. Marcin Makowski

Wiosną Warszawa była również planem ekranizacji pierwszego z trzech filmów na podstawie powieściowego cyklu „Ukryta sieć” Jakuba Szamałka opowiadającego o reporterce plotkarskiego portalu prowadzącej dziennikarskie śledztwo w sprawie tajemniczej śmierci pewnego celebryty. Ekipa pracowała m.in. w śródmieściu, w okolicach Mostu Poniatowskiego i na warszawskich Powązkach. Na fotelu reżysera zasiadł Piotr Adamski, autor głośnego „Eastern”. W główną bohaterkę wciela się Magdalena Koleśnik, a partnerują jej m.in. Mikołaj Grabowski, Andrzej Seweryn i Piotr Trojan. Obraz jest produkcją Monolith Films i wejdzie do kin we wrześniu 2023.

Akson Studio odpowiadało za realizowane w Warszawie od maja do czerwca 2022 zdjęcia do produkcji Netflixa „Dzień Matki” w reżyserii Mateusza Rakowicza. To historia żyjącej w ukryciu byłej agentki NATO do zadań specjalnych, która musi wykorzystać wszystkie swoje śmiercionośne umiejętności, aby uratować syna porwanego przez bezwzględnych gangsterów. W roli głównej – Agnieszka Grochowska. Zdjęcia realizowane były m.in. w okolicach Nowego Światu, a także na terenach zajezdni MZA na Redutowej.

Z końcem maja wystartowały także zdjęcia do filmu „Ryfka” Jakuba Michalczuka, w którym w głównej roli u boku ojca debiutuje córka Borysa Szyca – Sonia Szyc. To historia 17-letniej dziewczyny, która musi znaleźć wspólny język z ojcem dotychczas mając z nim jedynie szczątkowy kontakt. Zdjęcia do filmu realizowano na Śląsku oraz w Warszawie, a za produkcję odpowiadała Serce sp. z o.o.


Ryfka, fot. Karina Lempkowska

W maju i w czerwcu 2022 na Mazowszu trwały również zdjęcia na planie „Kosa” Pawła Maślony. Produkowana przez Aurum Films opowieść, która przeniesie widzów w czasy Tadeusza Kościuszki powstawała w Dziektarzewie – gdzie na potrzeby filmu powstały obiekty Austeria i Dworek Pułkownikowej. Koproducentem filmu są Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy oraz platforma Viaplay.


Kos, fot. Łukasz Bąk

Okres od 27 czerwca do 29 lipca spędził na planie Sławomir Fabicki, reżyser obrazu „Lęk” będącego historią dwóch sióstr udających się w podróż do specjalistycznej kliniki w Szwajcarii. Główne role grają Magdalena Cielecka i Marta Nieradkiewicz, a ich filmowa podróż rozpoczęła się w Warszawie, by następnie przenieść się do Niemiec. Za produkcję „Lęku” odpowiada Apple Film Production.

Od połowy czerwca do połowy listopada realizowano zdjęcia do najbardziej oczekiwanej familijnej polskiej produkcji ostatnich lat czyli nowej wersji „Akademii Pana Kleksa”, którą reżyseruje Maciej Kawulski. Kręcona z rozmachem i użyciem całej gamy efektów specjalnych opowieść o niezwykłej szkole i jej tytułowym profesorze, w którego wciela się Tomasz Kot, powstawała w Norwegii, Bułgarii i w Polsce, w tym także na terenie Warszawy, gdzie filmowcy wykorzystali m.in. zabytkowe obiekty gazowni na Woli. Za produkcję odpowiada Open Mind Production, a film na ekrany kin w 2024 roku wprowadzi Next Film. W planach twórcy mają realizację dalszych części opowieści na kanwie książek Jana Brzechwy.

W lipcu w warszawskim Centrum Bankowo-Finansowym padł pierwszy klaps na planie „Różyczki 2” Jana Kidawy-Błońskiego produkowanej przez Monolith Films. W roli głównej w kontynuacji kinowego hitu powracają Magdalena Boczarska i Robert Więckiewicz, a partnerują im m.in. Janusz Gajos, Jacek Braciak i Mateusz Banasiuk. W Warszawie ekipa pracowała także m.in. na planie na Dworcu Gdańskim oraz w Kościele Wizytek na Krakowskim Przedmieściu. Poza Polską zdjęcia realizowane były również w Belgii, Niemczech i Izraelu.


Różyczka 2, fot. Jarosław Sosiński

W wakacje Warszawa była również planem koreańsko-polskiej fabuły „Where would you like to go” (pol. Dokąd chciałbyś pójść”) w reżyserii Kim Hee-Jung. Równolegle trwały prace nad ścieżką dźwiękową filmu, której autorką jest polska kompozytorka Marzena Majcher. W listopadowych nagraniach muzyki wzięli udział członkowie grupy NeoQuartet. Polskim producentem filmu jest Serce sp. z o.o.

Letnią aurę producenci z  Akson Studio wykorzystali natomiast do realizacji zdjęć do kontynuacji przebojowej komedii „Teściowie”. Na reżyserskim fotelu twórcę pierwszej części Jakuba Michalczuka zastąpiła Kalina Alabrudzińska, a w obsadzie powracają Izabela Kuna, Adam Woronowicz oraz Maja Ostaszewska, w której nowego, sporo młodszego partnera wciela się z kolei Eryk Kulm Jr. Zdjęcia realizowano w sierpniu w Hotelu Narwil w Serocku.


Teściowie 2, fot. Estera Świętosławska

W sierpniu m.in. na bulwarach nad Wisłą, a także na Białołęce i Tarchominie realizowane były zdjęcia do produkcji Netflixa „Miłość do kwadratu jeszcze raz” będącej kontynuacją komediowo-romantycznego hitu platformy z 2021 roku. Tym razem związek znanego dziennikarza i nauczycielki przeżywa trudne chwile, które związane są z podjęciem przez nią pracy w telewizyjnym programie u boku przystojnego prowadzącego (Mikołaj Roznerski). W głównych bohaterów ponownie wcielili się Mateusz Banasiuk oraz Adrianna Chlebicka, a za kamerą jeszcze raz stanął reżyser Filip Zylber. Premierę filmu zaplanowano na Walentynki 2023.

Również w sierpniu padł pierwszy klaps na planie komedii „Klątwa” Tomasza Koneckiego będącej drugą obok „Kosa” produkcją fabularną realizowaną z udziałem platformy streamingowej Viaplay. To opowieść o losach Moni i Nastki – sióstr, które nieustannie prześladuje życiowy pech. Podczas rodzinnego spotkania dowiadują się, że to efekt klątwy nałożonej na ich rodzinę kilkaset lat wcześniej przez samego papieża. W główne bohaterki wcielają się Agnieszka Więdłocha i Vanessa Aleksander, a partnerują im m.in. Danuta Stenka, Anna Nehrebecka, Iwona Bielska oraz Piotr Trojan i Rafał Rutkowski.

Na przełomie sierpnia i września 2022 w Warszawie realizowane były zdjęcia do produkowanej przez ATM Grupa komedii romantycznej „Skołowani” będącej reżyserskim debiutem Jana Macierewicza. To historia cynicznego kobieciarza Maksa, który udając niepełnosprawnego nieoczekiwanie wchodzi w relację z kobietą poruszającą się na wózku inwalidzkim. W rolach głównych występują Agnieszka Grochowska i Michał Czernecki. W Warszawie i okolicach ekipa „Skołowanych” spędziła 20 dni realizując zdjęcia m.in. na Bulwarach Wiślanych, we wnętrzach Warsaw Spire, Browarów Warszawskich, hotelu NOBU oraz w Czerwińsku nad Wisłą, Konstancinie- Jeziornej, Obórkach i parkingu MOP Moczydła.


Skołowani, fot. Anna Gostkowska

We wrześniu padł pierwszy klaps na planie filmu „Pokusa” w reżyserii Marii Sadowskiej. To adaptacja opartej na faktach popularnej książki Edyty Folwarskiej. W główną rolę początkującej dziennikarki odkrywającej mroczne strony show biznesu wciela się Helena Englert. Obok niej na ekranie pojawiają się Włoch Andrea Preti oraz Piotr Stramowski, Joanna Liszowska i Piotr Głowacki. Za plan filmu posłużyły m.in. wnętrza luksusowych warszawskich biurowców. Produkcja Lightcraft Studio w kinach pojawiła się 27 stycznia.

Również we wrześniu wystartowały zdjęcia do filmu „Pokolenie Ikea” w reżyserii Dawida Grala opartego na głośnej powieści blogera Piotra C. To historia Piotra Czarnego – wziętego prawnika, którego życie kręci się wokół kobiet.  W rolach głównych Bartosz Gelner i Michalina Olszańska. Obok zdjęć realizowanych w przestrzeniach wystylizowanych klubów i biur na ekranie pojawiają się m.in. Park Moczydło oraz Gocław. Ostatni klaps na planie padł 21 października. Produkcję Film Pi w marcu 2023 na ekrany kin wprowadzi Next Film.

W październiku na plan weszła także ekipa „Święta ognia” – najnowszego filmu Kingi Dębskiej będącego adaptacją powieści Jakuba Małeckiego. To pełna śmiechu i wzruszeń historia dwóch sióstr, z których jedna jest przykuta do wózka inwalidzkiego, a druga właśnie zaczyna odnosić sukcesy jako tancerka baletowa. W głównych rolach wystąpią – debiutująca studentka Akademii Teatralnej Paulina Pytlak i tancerka Baletu Narodowego Joanna Drabik, a partnerują im Tomasz Sapryk, Kinga Preis, Karolina Gruszka, Katarzyna Herman i Mariusz Bonaszewski. Zdjęcia do filmu produkowanego przez Opus Film kręcono w Łodzi i w Warszawie, w tym na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, który jest oficjalnym partnerem produkcji.


Święto ognia, fot. Zuzanna Szamocka

Od października do grudnia trwały natomiast zdjęcia do filmu „Wieczór kawalerski” Szymona Gonery zapowiadanego jako połączenie „Kac Vegas” i „Pulp Fiction”. W produkcji Monolith Films główne role kreują Mateusz Banasiuk, Rafał Zawierucha i Patryk Szwichtenberg.

Przełom listopada i grudnia to tradycyjnie już okres premier produkcji świątecznych. Najpierw w kinach pojawiła się, kręcona od lutego do kwietnia, komedia Patricka Yoki „Święta inaczej” (prod. Santa Films) opowiadająca o bibliotekarce z Warszawy przeżywającej serię nieoczekiwanych świątecznych przygód, które totalnie odmienią jej życie. Ekipa filmu większość czasu spędziła na zdjęciach na Śląsku, ale w Warszawie zrealizowane zostały sceny z córką głównej bohaterki kręcone w okolicach biurowca Mennica Legacy Tower.

Natomiast na Netflixie zadebiutowała kręcona na przełomie roku bożonarodzeniowa komedia romantyczna „Jeszcze przed świętami” w reżyserii Aleksandry Kułakowskiej i Macieja Prykowskiego, której główną bohaterką jest trzydziestokilkuletnia kurierka Marysia (Monika Frajczyk). Kiedy okazuje się, że złośliwy współpracownik pozamieniał paczki, dziewczyna musi stanąć na głowie, by dostarczyć je na czas… Z okien jej furgonetki oglądamy Warszawę czekającą na świąteczne prezenty – od placu Konstytucji i wieżowca Q22 przy alei Jana Pawła II przez Most Świętokrzyski po Pragę i Wilanów.

SERIALE

Z początkiem roku realizowane były zdjęcia do serialu „Lulu” produkowanego dla Polsatu przez Polot Media. To reżyserowana przez Kingę Dębską opowieść o kobiecie (Anna Dereszowska), która próbuje stanąć na nogi po zakończeniu wieloletniego małżeństwa. Spełniająca się dotąd w roli pani domu bohaterka wraz ze wspierającymi ją siostrą i dziadkiem decyduje się na otwarcie rodzinnej cukierni. Zdjęcia realizowane były w dużej mierze w Konstancinie, a także w Warszawie w zrewitalizowanych przestrzeniach dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser”. Licząca 20 odcinków seria miała już swoją premierę w listopadzie 2022 w serwisie PolsatGO.


Lulu, mat. Polsat

Od września 2021 do lutego 2022 trwały prace na planie serialowego „Herculesa” w reżyserii Bartosza Kruhlika. To historia genialnego lecz pechowego analityka, którego marzeniem jest praca w policji. Komediowo-kryminalna opowieść z Rafałem Maćkowiakiem i Weroniką Książkiewicz w rolach głównych realizowana była w Podkowie Leśnej, Piasecznie oraz na dziedzicu Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego przy Rakowieckiej 36 w Warszawie. Serial oglądać można na platformie Player.pl

Również w lutym 2022 zakończyły się, rozpoczęte w listopadzie poprzedniego roku, zdjęcia do kryminalnego serialu TVN „Nieobecni 2” w reżyserii Anny Kazejak i Adriana Panka. Najważniejsze lokacje tej produkcji to oczyszczalnia w Ludwikowie, gdzie mieści się główna siedziba serialowego ośrodka medytacji i rozwoju, a także okolice Białobrzegów i Zalewu Zegrzyńskego,  Otwock, las w Czarnowie i plaża nad Wisłą w Ciszycy. Część zdjęć zrealizowano także w Galerii Sztuki „Kamień” na Wybrzeżu Puckim oraz w Szpitalu Rehabilitacyjnym w Konstancinie-Jeziornej, który „zagrał” serialowy ośrodek teatralny. Ekipa filmowa pracowała również na Pradze i Żoliborzu.


Nieobecni 2, fot. Bartosz Krupa

Od listopada 2021 do końca lutego 2022 realizowano zdjęcia na planie drugiego sezonu serialu TVN „Skazana”, za reżyserię którego odpowiadali Bartosz Konopka i Filip Zylber. Choć akcja serii rozgrywa się przede wszystkim w zakładzie karnym w Zabrzu, znaczna część zdjęć realizowana była w Warszawie i jej okolicach. Za plan zdjęciowy posłużyły m.in. teren dawnego szpitala przy ul. Działdowskiej na Woli, przestrzenie Fortu Wola 22, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego przy ul. Rakowieckiej, a także lokale na Żoliborzu, w Śródmieściu (ul. Wilcza i Nowogrodzka) oraz na Pradze-Południe. Filmowcy pracowali także w Sękocinie oraz na terenie Starej Papierni w Konstancinie-Jeziornej, a także w stadninie Archipp we wsi Baniocha.


Skazana, fot. Anna Włoch

Od marca do czerwca 2022 realizowano zdjęcia do trzeciej odsłony serialu TVN „Szadź” z Maciejem Stuhrem w roli głównej, który razem z Anną Kazejak odpowiadał także za reżyserię serii. Akcja tym razem w dużej części przenosi się do niewielkiej miejscowości Srebrna Góra na Dolnym Śląsku, w którym ukrywa się główny bohater. Niemniej część zdjęć powstała w Warszawie i okolicy. Ekipa pracowała m.in. w Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy al. Solidarności, a także w Twierdzy Zegrze, Kopkach, Konstancinie-Jeziornej oraz w lesie w Białobrzegach i nad rzeką Świder w Otwocku.

Wiosną realizowane były także zdjęcia do serialu „Matka” – wciągającego thrillera psychologicznego według pomysłu Igora Brejdyganta i w reżyserii Piotra Trzaskalskiego. Produkcja TFP to pełna napięcia i tajemnic historia kryminalna, której bohaterką jest uznana dziennikarka śledcza próbująca odkryć powody samobójczej śmierci swojego 12-letniego syna. W obsadzie znaleźli się m.in. Olga Bołądź, Łukasz Simlat, Marcin Kowalczyk, Maria Pakulnis i Olaf Lubaszenko. Serial miał swoją premierę na platformie PolsatGO w grudniu 2022.

Od maja do końca września 2022 roku trwały zdjęcia do dwóch sezonów serialu TVN „Mój agent” w reżyserii Julii Kolberger i Olgi Chajdas. Oparta na francuskiej licencji produkcja pokazuje kulisy zawodowego i prywatnego życia gwiazd ekranu i osób blisko z nimi współpracujących. Ekipa serii pracowała na terenie Warszawy (m.in. Park im Rydza Śmigłego oraz lokal Na Lato przy ul. Rozbrat), w Pałacu w Jadwisinie oraz w Studiu Filmowym Scenokreacje w Sękocinie, gdzie zbudowano biuro głównych bohaterów. „Mojego agenta” można już oglądać na platformie Player.pl

Również w maju wystartowały zdjęcia do serialu Leszka Dawida „Informacja zwrotna” będącego adaptacją powieści Jakuba Żulczyka. To historia uzależnionego od alkoholu byłego muzyka rockowego (Arkadiusz Jakubik), który wyrusza w szaloną podróż w najciemniejsze zakamarki Warszawy i ludzkiej psychiki, aby odnaleźć swojego zaginionego syna. Za produkcję dla Netflixa odpowiadał Opus TV.

Od połowy maja do końca czerwca na planie w Warszawie pracowała natomiast ekipa serii „Wotum nieufności” w reżyserii Łukasza Palkowskiego. To oparta na prozie Remigiusza Mroza historia osadzona w świecie polityki i bezwzględnej walki o władzę. Na politycznym ringu spotkali się Antoni Pawlicki i Katarzyna Dąbrowska. Serię dla Polsatu wyprodukował PCP Films.

Czerwiec i lipiec to z kolei okres zdjęciowy osadzonego na Śląsku serialu „Strange Angels” Mariusza Paleja, za produkcję którego dla Canal+ odpowiadała firma Balapolis. W Warszawie nakręcono część zdjęć związanych z życiem głównej bohaterki serialu – przygotowującej się do wyprawy na Antarktydę geolożki Leny (Karolina Kominek) zmuszonej przez niespodziewane okoliczności do powrotu do rodzinnego domu w Wałbrzychu.

W sierpniu 2022 zakończyły się, trwające od listopada 2021, zdjęcia na planie serialu „Bracia” w reżyserii Macieja Migasa. Fabuła koncentruje się na relacjach czwórki mężczyzn. Najstarszy Piotr – architekt, biznesmen, perfekcjonista, który otacza się murem zbudowanym ze stereotypów. Drugi z nich to Alek – stawiający na trwałe wartości i próbujący sprostać współczesnym wyobrażeniom o małżeństwie i roli ojca, terapeuta, który nie uporał się z własnymi demonami. Trzeci – Wojtek jest typem kucharza-marzyciela odcinającego się od realnego świata w swojej ukochanej restauracji. I najmłodszy z całej czwórki Adam – muzyk, który rozkochuje w sobie wszystkie kobiety i jest oczkiem w głowie matki. W rolach głównych: Piotr Stramowski, Mateusz Kościukiewicz, Damian Kret i Nikodem Rozbicki. Serial dla Telewizji Polsat wyprodukowało na greckiej licencji MWM Media.

W okresie od czerwca do sierpnia 2022 pod Warszawą realizowane były zdjęcia do serialu „Swaci” w reżyserii Kordiana Piwowarskiego. To opowieść o zabawnym zderzenie dwóch światów, które następuje na skutek omyłkowego poproszenia o opiekę nad wnuczką dwóch par dziadków. Wspólne mieszkanie w domku na prowincji spowoduje prawdziwą mieszankę wybuchową, bowiem jedni i drudzy dziadkowie mają swoje metody wychowawcze i walczą o atencję ukochanej wnuczki. Serial na licencji ukraińskiej wyprodukował Polot Media, a jego nadawcą jest telewizja Polsat.

Polot Media odpowiadał również za polonizację dla Polsatu innego ukraińskiego formatu „Sługi narodu” – polskiej wersji ukraińskiego serialu o nauczycielu historii, który przypadkiem zostaje prezydentem swojego kraju i musi zmierzyć się z armią skorumpowanych urzędników i oligarchów. W słynnym oryginale główną rolę kreował późniejszy autentyczny prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Na polskim gruncie producenci w roli tytułowego sługi obsadzili Marcina Hycnara. Prace na planie trwały od lipca do listopada. 24-odcinkowy serial wyreżyserował Maciej Bieliński.

Kolejny wspólny projekt Polot Media i Polsatu to realizowany od lipca do końca września 2022 serial „Nowi sąsiedzi” w reżyserii Borysa Lankosza będący adaptacją bestsellerowej powieści holenderskiej autorki kryminałów Saskii Noort. To trzymający w napięciu thriller obyczajowo-kryminalny, którego akcja toczy się na nowoczesnym osiedlu na przedmieściach. W rolach głównych: Marianna Zydek, Michał Żurawski, Marta Żmuda Trzebiatowska, Sebastian Fabijański, Jowita Budnik i Mirosław Baka.

Na początku sierpnia padł pierwszy klaps na planie serialowej adaptacji powieści Malcolma XD „Emigracja”. To historia młodego, nieco szalonego chłopaka, który zaraz po skończeniu liceum decyduje się na wyjazd do Wielkiej Brytanii. Celem tej podróży nie jest tylko chęć „dorobienia się”, ale przede wszystkim spotkanie z wielkim światem, który z małomiasteczkowej perspektywy wydaje się niezwykle fascynujący. W rolach głównych występują Tomasz Włosok i Michał Balicki, a serię dla CANAL+ Polska wyreżyserował Łukasz Kośmicki.

Zdjęcia do serialu Viaplay „Morderczynie” realizowane były m.in. w budynku Giełdy Papierów Wartościowych przy ul. Książecej, na dawnych terenach FSO przy ul. Jagiellońskiej, w Szpitalu przy  Lindleya, a także na terenie Intercity na Olszynce Grochowskiej. W serialu pojawiają się również sceny kręcone nad Wisłą oraz na basenie w stołecznym Pałacu Młodzieży. Ekipa pracowała także w Mińsku Mazowieckim.

Na potrzeby platformy Viaplay latem zrealizowano w Warszawie także część zdjęć do drugiego sezonu norweskiego serialu „Furia”, który wyreżyserowali wspólnie Magnus Martens i Michał Rogalski. Opowiadająca o pracy policyjnej grupy infiltrującej nacjonalistycznych ekstremistów seria zyskała znaczący wątek polski czego dowodem jest obecność w jednej z głównych ról, partnerującego skandynawskiej obsadzie, Borysa Szyca. Ekipa serialu pracowała jesienią m.in. na warszawskim Starym Mieście oraz w Instytucie Mechaniki Precyzyjnej.

W połowie lipca w podwarszawskiej Nieszawie wystartowały natomiast zdjęcia do serialu „Lipowo. Zmowa milczenia” w reżyserii Łukasza Ostalskiego. Stanowiąca ekranizację powieściowego cyklu Katarzyny Puzyńskiej seria zapowiadana jest jako gęsty kryminał obyczajowy. W głównej roli reżyser obsadził Julię Kijowską. „Lipowo” dla TVN Warner Bros. Discovery wyprodukowało Akson Studio.


Lipowo, fot. Bartosz Krupa

Lipiec i sierpień były także okresem zdjęć do serialu „To nie ze mną” Katarzyny Priwieziencew, który dla kanału Stopklatka z grupy Kino Polska wyprodukowało Akson Studio. Akcja serii toczy się w fikcyjnym miasteczku Złoty Stoczek, a jej głównymi bohaterami są mechaniczka samochodowa Tosia oraz samotnie wychowujący dwie córeczki lekarz Michał, których los postawi na jednej drodze. Zdjęcia realizowano w większości w podwarszawskich Błoniach, a także w kościele św. Wawrzyńca w Gliniance.

W październiku Telewizja Polska poinformowała o pracach na planie drugiego sezonu serialu kryminalnego „Archiwista”, w którym Henryk Talar gra emerytowanego policjanta starającego się rozwiązać historie sprzed wielu lat.

W tym samym miesiącu CANAL+ i Polsat wystartowały ze wspólną produkcją serialu „Sortownia” opowiadającego historię lekarza pracującego na oddziale ratunkowym w jednym z warszawskich szpitali. W tej reżyserowanej przez Annę Kazejak opowieści o balansowaniu na granicy życia i śmierci w główną rolę wcielił się Andrzej Chyra. Jednym z ważniejszych obiektów serii był oczywiście tytułowy SOR za który posłużył jeden z budynków Szpitala Klinicznego Dzieciątka Jezus przy ul. Lindleya. Na ekranie obecne są również Mazowiecki Szpital Bródnowski oraz warszawskie ulice widziane z okien karetek m.in.  Rondo Waszyngtona, Rondo Wiatraczna, Waliców, Nowogrodzka , Rondo ONZ, Prosta, Karolkowa, Złota, Poznańska i Marszałkowska oraz okolice Mostu Poniatowskiego i Mostu Średnicowego na Solcu. W serialu „zagrały” także: słynna z klubów i dyskotek ul. Mazowiecka, Pasaż Italia przy Nowym Świecie, Night Club Sofia na Polnej i modna wśród klubowiczów Barka nad Wisłą.

W październiku w Warszawie rozpoczęły się także prace na planie serialu „Udar” wg scenariusza cenionego dramaturga Pawła Demirskiego, który wraz z Rafałem Skalskim i Antoniem Galdamezem odpowiada za reżyserię serii. To opowieść o cenionym telewizyjnym krytyku kulinarnym, który w wyniku tytułowego udaru musi całkowicie przewartościować swoje życie. W głównego bohatera wciela się Jacek Poniedziałek, a partnerują mu  mu m.in. Anna Seniuk, Jerzy Bończak, Marta Malikowska i Marta Nieradkiewicz. Zdjęcia do serialu realizowane były w Teatrze Studio, klubie Hydrozagadka na Pradze, przy pętli tramwajowej przy ul. Ratuszowej, w  budynku Forest przy ul. Burakowskiej oraz w Centrum handlowym Panorama i w obiektach Akademii Wychowania Fizycznego. Serial produkowany jest przez Telemark na zamówienie platformy streamingowej Viaplay.

Natomiast w listopadzie wystartowały zdjęcia do drugiego sezonu mini serialu „Wilk” w reżyserii Jana Dybusa – wspólnej produkcji Papaya Films i CANAL+ Polska. To bardzo aktualna historia o młodych Polkach i Polakach u progu dorosłości, którzy próbują odnaleźć się w realiach współczesnego świata. W drugim sezonie „Wilka” główne role grają Waleria Gorobets oraz Jessica Polak. W rolę rodzica jednej z bohaterek wciela się Hubert Urbański.

Aż siedem miesięcy spędzili na planie twórcy realizowanego dla Netflixa serialu „Infamia” opowiadającego o społeczności polskich Romów. To historia romskiej nastolatki, która po latach życia w Wielkiej Brytanii, wraca wraz z rodziną do Polski. Po powrocie dziewczyna próbuje odnaleźć siebie, balansując między współczesnym światem nastolatków, a tradycyjnymi romskimi zasadami. Za reżyserię kręconych m.in. na Mazowszu ośmiu odcinków odpowiadali Anna Maliszewska i Kuba Czekaj. Ostatni klaps na planie padł w grudniu 2022. Premierę serii, za produkcję której odpowiada Watchout Studio, zaplanowano na jesień 2023 roku.

W 2022 roku na Mazowszu powstała także część zdjęć do serialu „#BringBackAlice” wyreżyserowanego przez Dawida Nickela. Dziejąca się w Trójmieście historia opowiada o poszukiwaniach dwójki zaginionych nastolatek, a w obsadzie znalazły się Helena Englert, Marieta Żukowską i Jowita Budnik. Ekipa filmowa wykorzystała m.in. przestrzenie nowego budynku Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Dobrej 55, lokacje na terenie Warszawskiego Szpitala Południowego, a także halę sportową Spartakus w  Grójcu. Część zdjęć powstałą także w Kampinoskim Parku Narodowym oraz w Nowym Dworze Mazowieckim. Premierę sześcioodcinkowej serii produkowanej przez Telemark dla HBO Max zapowiedziano na wiosnę br.

KRÓTKIE METRAŻE

Warszawa jak co roku była także przestrzenią realizacji produkcji krótkometrażowych. W ramach cyklicznego programu Trzydzieści Minut Studia Munka SFP w obiektach na terenie miasta powstały zdjęcia do fabularnych produkcji „Nagie oko” Heleny Oborskiej (kwiecień 2022, Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne KZRS „SCh”), „Dream$” Zuzanny Sorówki (lipiec 2022, Bikepark Kazoora, Hotelu Venecia Palace w Michałowicach, Parking w Blue City, bar Pink Flamingo, Heliograf) i „Gorzko” Marcina Kluczykowskiego (wrzesień 2022, Akademik Uniwersytetu Muzycznego „Dziekanka”, sala koncertowa Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Klub Bankowca), a w wakacje 2022 w Józefowie i Otwocku kręcone były „Królowe” Sary Bustamante–Drozdek.

Opisane w tekście tytuły to oczywiście nie wszystkie produkcje, których planem była Warszawa i województwo mazowieckie. Dają one jednak wyobrażenie o skali realizowanych zdjęć. Poza najważniejszymi świętami nie ma w kalendarzu dnia, by gdzieś nie padały słowa: Kamera! Akcja!

Rafał Pawłowski

partnerzy serwisu
loga Unii Europejskiej