Produkcje filmowe w Warszawie i na Mazowszu w 2021 roku.

Po pandemicznym roku 2020, w którym lockdowny zastopowały gospodarkę i wymusiły na wielu podmiotach, w tym filmowcach, czasowe zawieszenie działalności, w 2021 roku produkcja filmowa ponownie zaczęła iść „pełną parą”, oczywiście przy zachowaniu nowych standardów sanitarnych. Śmiało można założyć, że z wyjątkiem kilku najważniejszych świąt w roku, w Warszawie i okolicach nie było dnia bez planu zdjęciowego. W przeciągu 12 miesięcy filmowcy aż 715 razy występowali do władz miasta o zezwolenie na realizację zdjęć, co przełożyło się na 1099 dni zdjęciowych. Do tego doliczyć należy szereg zdjęć realizowanych w obiektach, halach i studiach ulokowanych na terenie miasta, jak i w Wytwórni Filmów Fabularnych i Dokumentalnych, a także zdjęcia powstałe tzw. metodą reporterską.

“Czarna owca” Fot. Sylwia Olszewska

Pierwsze tygodnie 2021 roku upłynęły na zdjęciach do produkcji, które wystartowały na przełomie listopada i grudnia 2020. Tak było m.in. w przypadku obyczajowej komedii TVN-u „Czarna owca” Aleksandra Pietrzaka będącej opowieścią o rozpadzie rodzinnych więzi i próbach zdefiniowania ich na nowo. Ekipa „Czarnej owcy” pracowała w kilkunastu warszawskich lokacjach – od Skweru Słonimskiego przy kinie Iluzjon, przez okolice Muzeum Polin, lodowisko na Placu Konesera, Park Moczydło, po Osiedle Jazdów. Zdjęcia realizowano również m.in. na Dworcu Głównym, a także VIII Liceum Ogólnokształcącym im Władysława IV, biurowcu Deloitte przy Jana Pawła II, Brain Embassy na ul. Konstruktorskiej, kultowej restauracji Mozaika na Puławskiej oraz w Villa Toscana w Wesołej. Sekwencje w domu rodzinnym głównego bohatera nakręcono zaś w podwarszawskim Brwinowie.

“Hiacynt” fot. Bartosz Mrozowski

W tym samym czasie trwały również prace na planie „Hiacynta” Piotra Domalewskiego według scenariusza Marcina Ciastonia nagrodzonego w ramach Mazowieckiego Konkursu Scenariuszowego 2017. Nawiązujący do wymierzonej w środowiska homoseksualne PRLu milicyjnej Akcji Hiacynt kryminał dla platformy Netflix realizowała firma producencka ShipsBoy. – Chcieliśmy pokazać Warszawę tak, jak wyglądała w drugiej połowie lat 80. Od tego czasu miasto bardzo mocno się zmodernizowało, także znalezienie odpowiednich lokacji i ich przysposobienie było dużym wyzwaniem zarówno dla scenografki Jagny Janickiej, jak i odpowiedzialnego za zdjęcia Piotra Sobocińskiego Jr. – podkreśla producentka „Hiacynta” Joanna Szymańska. Za plan filmowy posłużyły m.in. Pałac Kultury i Nauki (kręcono w nim scenę milicyjnego balu), Most Gdański, parku Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego z charakterystycznym pomnikiem Chwała Saperom autorstwa Stanisława Kulona, Port Żerański, jak i spowite mrokiem warszawskie śródmieście m.in. okolice Placu Konstytucji, Dworca Śródmieście, a także ul. Elektoralnej i Chłodnej. Niektóre, jak słynne miejsce schadzek – publiczna toaleta „Grzybek” z pl. Trzech Krzyży zostały odtworzone na potrzeby filmu.

Początek roku to także zdjęcia do „Śubuka” Jacka Lusińskiego – nowej produkcji Aurum Films, która po jesiennych zdjęciach w Przemyślu (październik 2020) przeniosła się do stolicy. Na ekranie pojawią się m.in. Liceum im. Kopernika w Warszawie, pałac w Duchnicach i Fabryka Wódki w Józefowie. To osadzona w latach 90. XX wieku historia dorastania chłopca chorego na autyzm, którego matka podejmuje walkę o zapewnienie mu godnego życia. Obraz trafić ma na ekrany kin we wrześniu 2022.

Warto wspomnieć również o kręconej w styczniu przebojowej komedii Akson Studio „Teściowie” w reżyserii Jakuba Michalczuka. Rozgrywającą się w ciągu jednego wieczora opowieść o weselu, które zamienia się w rodzinną katastrofę praktycznie w całości nakręcono we wnętrzach zabytkowego warszawskiego Hotelu Polonia.

Akson odpowiadał również za realizację dla Netflixa horroru Bartosza Kowalskiego „W lesie dziś nie zaśnie nikt II”. Większość zdjęć powstała w maju i w czerwcu w Puszczy Kampinoskiej. Wykorzystano także podwarszawskie lokacje w Brześciu (posterunek policji) i Leoncinie.

“Miłość na pierwszą stronę” fot. Jarosław Sosiński

Późną wiosną Warszawa stała się także planem produkcji romantycznej komedii „Miłość na pierwszą stronę” w reżyserii Marii Sadowskiej. Wyprodukowana przez TFP historia spotkania i uczucia Niny (Olga Bołądź) – współczesnego kopciuszka oraz Roberta (Piotr Stramowski) – syna pary prezydenckiej opowiadana jest m.in. w plenerach Marymontu i Starego Miasta. Na ekranie zobaczymy też m.in. Plac Grzybowski, Szkołę Główną Handlową oraz Pałac w Jabłonnie i Hotel Europejski „grające” wnętrza Pałacu Prezydenckiego.

Od stycznia do grudnia 2021 realizowane były zdjęcia do biograficznego filmu „Prorok” w reżyserii Michała Kondrata. Akcja obrazu, którego bohaterem jest Prymas Tysiąclecia – kardynał Stefan Wyszyński, toczy się w latach 1956-1970 i ukazuje życie głównego bohatera na tle ważnych dla Polski i Polaków wydarzeń historycznych. W tytułową postać wciela się Sławomir Grzymkowski, a na ekranie partnerują mu m.in. Tomasz Sapryk, Adam Ferency, Katarzyna Zawadzka, Michał Meyer , Marcin Troński, Małgorzata Buczkowska-Szlenkier i Karolina Bruchnicka. Zdjęcia do filmu realizowano od Komańczy, przez Gdynię, po Jasną Górę. Część z nich powstała także na terenie województwa mazowieckiego, w tym na terenie Pałacu Arcybiskupiego przy ul. Miodowej, Klasztoru Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego à Paulo na Tamce, w Kościele Świętego Krzyża, a także na Placu Defilad i Dworcu Centralnym. Natomiast Pałac w Jabłonnej „zagrał” wnętrza Instytutu Polskiego w Rzymie oraz Watykan. Za produkcję „Proroka” odpowiadają Fundacja Filmowa im. św. Maksymiliana Kolbe oraz Telewizja Polska.

W czerwcu i lipcu w Warszawie oraz Białymstoku realizowano zdjęcia do komedii „Kryptonim Polska” Piotra Kumika. Na potrzeby filmu opowiadającego o miłosnym zauroczeniu między radykalnym narodowcem (Maciej Musiałowski) a lewicową aktywistką (Magdalena Maścianica) ulicami Warszawy przeszła zainscenizowana Parada Równości, a na kultowym Placu Zbawiciela postawiono Tęczę nawiązującą do słynnej artystycznej instalacji Julity Wójcik zdobiącej to miejsce w latach 2012-2015.

“Kobieta na dachu” fot. Bartosz Mrozowski

W tym samym czasie Warszawa była także planem zdjęciowym filmu “Kobieta na dachu” Anny Jadowskiej. To historia kobiety po pięćdziesiątce (Dorota Pomykała), która decyduje się napaść na bank, ponieważ wpadła w spiralę długów… Zdjęcia realizowano m.in. w ogródkach działkowych w Ząbkach, Szpitalu Klinicznym Dzieciątka Jezus przy Nowogrodzkiej, w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym KZRS przy Odrębnej oraz Szpitalu Mazowieckim w Ząbkach. Za produkcję obrazu odpowiada Donten & Lacroix Films.

“Detektyw Bruno” fot. Maciej Skwa

W okresie wakacji reżyserski duet Mariusz Palej i Magdalena Nieć pracował na panie familijnej komedii “Detektyw Bruno” według nagrodzonego w 3. edycji Mazowieckiego Konkursu Scenariuszowego Script Wars scenariusza Marcina Ciastonia i Ewy Rozenbajgier. – To film zrealizowany w ścisłej współpracy z miastem. A sama Warszawa jest współbohaterką opowiadanej historii – swoistym placem zabaw, po którym poruszają się nasi główni bohaterowie. Zależało nam, by pokazać ją jako miasto, w którym można atrakcyjnie, rodzinnie spędzić czas eksplorując nie tylko te najbardziej standardowe atrakcje, ale też inne miejsca – mówi producentka Joanna Szymańska. Na ekranie zobaczymy więc nie tylko będący jednym z symboli stolicy Pałac Kultury, ale także Bulwary Wiślane wraz z Pomnikiem Syrenki, Królikarnię czy ZOO na Pradze. Spora część zdjęć powstała również w Pałacu w Jabłonnej oraz w Otwocku, gdzie ulokowany jest dom głównego bohatera filmu. Premierę „Bruna” zaplanowano na koniec maja 2022. Oczywiście w Warszawie.

“Za duży na bajki” fot. Jarosław Talacha

Do młodych widzów skierowana jest również produkcja „Za duży na bajki” w reżyserii Kristoffera Rusa. To, będąca adaptacją powieści Agnieszki Dąbrowskiej, ciepła i pełna humoru historia 10-letniego chłopca, któremu przychodzi zrobić pierwszy krok w dorosłość. Scenariusz filmu w 2018 roku nagrodzony został w 2. edycji Script Wars. Trzy lata później ekipa weszła na plan. Realizowane w okresie letnio-jesiennym zdjęcia zakończyły się z początkiem października. Na ekranie zobaczymy m.in. blokowiska Grochowa, okolice Stadionu Narodowego i Mostu Poniatowskiego, Mokotów, a także podwarszawskie lokacje w postaci Aeroklubu Chrcynno, Radachówki i ośrodka sportów wodnych Wake for Friends w Chrzanowie Małym. Film trafi na ekrany w drugiej połowie marca.

W lipcu w centrum Warszawy wystartowały także zdjęcia do gangsterskiej komedii „Fuks 2” Macieja Dutkiewicza – produkowanej przez House Media Company w koprodukcji z Grupą Polsat kontynuacji wielkiego hitu lat 90. z Maciejem Stuhrem i Januszem Gajosem w rolach głównych. Poza nimi w obsadzie znaleźli się Maciej Musiał, Katarzyna Sawczuk, Sonia Bohosiewicz, Cezary Pazura oraz Paulina Gałązka. Akcja filmu dzieje się współcześnie i jest historią 20-letniego Maćka (Maciej Musiał) – syna bohatera pierwszej części filmu, który odziedziczył po ojcu talent do brawury i pakowania się w kłopoty.

W Warszawie powstała także część zdjęć do realizowanej przez Michała Kwiecińskiego w okresie od sierpnia do października adaptacji powieści Leopolda Tyrmanda „Filip” (prod. Akson Studio dla TVP) – historii żydowskiego uwodziciela, który, ukrywając swoją tożsamość, korzysta z uroków życia w ogarniętym wojną Berlinie. Ekipa spędziła kilka dni w Pałacu Gawrońskich, a także na ulicach Kredytowej i Stalowej.

Warszawa z początków XX wieku to z kolei tło części wydarzeń kostiumowej produkcji „Pogrom 1905” Michała Rogalskiego – kolejnej produkcji Akson Studio dla TVP. Zdjęcia kręcono jesienią w historycznych lokacjach stolicy m.in. Pałacu Juliusza Wilhelma Brunweya, Pałacu Gawrońskich, Cerkwi Prawosławnej Pw. Św. Marii Magdaleny oraz Pałacu Konstantego Zamoyskiego, a także w Twierdzy Modlin.

Świetne lokalizacje, zróżnicowana architektura oraz elastyczny i rozumiejący filmowców zarząd miasta i regionu, czyni z Warszawy znakomitą przestrzeń do realizowania w niej zarówno produkcji filmowych, jak i seriali czy reklam – podkreśla reprezentujący Akson Studio producent Jan Kwieciński.

Jednak największą produkcją TVP realizowaną w 2021 roku na ulicach Warszawy był „Marzec ’68” Krzysztofa Langa opowiadający o protestach studentów z 1968 roku wywołanych m.in. wprowadzonym przez władze zakazem wystawiania „Dziadów” w reż. Kazimierza Deymka. Niepokoje społeczne stanowią tło do opowiadanej na ekranie historii o trudnej miłości dwojga młodych ludzi – Janka (Ignacy Liss) i Marty (Vanessa Aleksander). Zdjęcia w Warszawie kręcono w m.in. na Krakowskim Przedmieściu, Solcu, w Alejach Jerozolimskich oraz w Pałacu Kultury.

Chcesz pokoju, szykuj się do wojny” fot. Krzysztof Powierża

Działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich Studio Munka w 2021 roku na terenie Warszawy i okolic zrealizowało zdjęcia do dwóch pełnometrażowych debiutów fabularnych. W lipcu i sierpniu na Mazowszu  m.in. w okolicach Karczewa i w Zakroczymiu ekipa filmowa pod wodzą reżyserki Agnieszki Elbanowskiej pracowała na planie fabuły „Chcesz pokoju, szykuj się do wojny”. Natomiast we wrześniu na plan swojego kinowego debiutu weszła uznana reżyserka teatralna Monika Strzępka. Zdjęcia do jej filmu „Zaprawdę, Hitler umarł” powstawały m.in. we wnętrzach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Polin, a także w podwarszawskim Józefowie.

We wrześniu Warszawa była również planem zdjęciowym dwuczęściowej produkcji Global Studio „Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle” w reżyserii Heatcliffa Janusza Iwanowskiego. To okraszona humorem opowieść o początkach polskiej transformacji zrealizowana z udziałem m.in. Małgorzaty Kożuchowskiej, Sebastiana Stankiewicza, Agnieszki Więdłochy, Michała Koterskiego i Rafała Zawieruchy. Ekipa filmu realizowała zdjęcia m.in. budynku Sieci Badawczej Łukaszewicz- Instytutu Elektrotechniki przy ul Mieczysława Pożaryskiego, na Dworcu Zachodnim, w hotelach Sofitel przy Królewskiej i Bellotto przy Senatorskiej, na Krakowskim Przedmieściu, w Koneserze, na Torze wyścigów konnych Służewiec, w Centrum Handlowym Panorama w Warszawie oraz Gelerii M1 w Markach, a także w Łomiankach oraz starej Papierni w Konstancinie-Jeziornej.

Jesienią realizowane były także zdjęcia do „Fin del Mundo” (prod, Mańana Sp. z o.o.) – nowego fabularnego projektu reżysera Piotra Dumały z udziałem m.in. Gabrieli Muskały oraz Magdaleny Różańskiej. Ekipa pracowała na planie w Pałacu w Duchnicach oraz na terenie WKD w Grodzisku Mazowieckim.

We wrześniu i październiku na planie pracowała ekipa szalonej komedii „Nie cudzołóż i nie kradnij” – reżyserskiego debiutu Mariusza Kuczewskiego, scenarzysty m.in. “Underdoga” i trzech części “Listów do M.”. W obsadzie opowieści o zdradzie i namiętnościach znaleźli się m.in. Julia Wieniawa, Mateusz Banasiuk, Aleksandra Popławska, Maciej Żurawski, Cezary Pazura oraz Bartek Firlet i Sebastian Stankiewicz. Zdjęcia do filmu realizowano w Warszawie, a także na terenie gminy Stare Babice.

Jesienią Warszawa stała się także planem filmu muzycznego „Zadra”. To pełnometrażowy debiut absolwenta Gdyńskiej Szkoły Filmowej Grzegorza Mołdy. Wyprodukowana przez TFP historia młodej ambitnej dziewczyny, dla której hip-hop jest całym światem. Sandra (Magdalena Wieczorek) rapuje w każdej wolnej chwili. Rymuje o tym co czuje i jak wygląda jej codzienność, a życie nie jest dla niej zbyt łaskawe. Dopiero spotkanie Motyla (Jakub Gierszał) otwiera przed nią możliwość spełnienia marzeń o wielkiej karierze. Film w pełni zrealizowany w przestrzeni Warszawy, m.in. w plenerach Pragi południe, Plaży Poniatowskiej, Żoliborza, okolicach Muzeum Powstania Warszawskiego. Premiera planowana na jesień 2023.

Przed Bożym Narodzeniem na Netflixie premierę miała nakręcona wiosną świąteczna komedia familijna „Dawid i Elfy” w reż. Michała Rogalskiego (prod. Endemol Shine Polska). To historia rodziny, która przeprowadza się z Podhala do Warszawy. Stolicę podziwiamy tu w dużej mierze w pięknym, gwiazdkowym anturażu. Zdjęcia realizowano m.in. podczas bożonarodzeniowego kiermaszu na Starym Mieście, a także w okolicach Placu Defilad oraz w Ogrodzie Krasińskich.

5 grudnia padł pierwszy klaps na planie „Króla dopalaczy” Pata Howla – historii spektakularnej kariery założyciela imperium legalnych narkotyków, w którego wciela się Tomasz Włosok, a partnerują mu m.in. Łukasz Simlat, Maciej Musiałowski i Agnieszka Grochowska. Miejscem akcji są tu m.in. bogate, nowoczesne przestrzenie warszawskich biurowców. Ekipa filmowa pracowała także na terenie Pałacu Kępalskich w Woli Boglewskiej w gminie Jasieniec. Zdjęcia zakończono w połowie stycznia 2022, a premierę obrazu zaplanowano na listopad.

Na swoje premiery w 2022 roku czekają m.in. kręcone w Warszawie i okolicach produkcje Wonder Films – „Zołza” Tomasza Koneckiego i „Każdy wie lepiej” Michała Rogalskiego. Pierwszy z nich to komedia opowiadająca historię wpływowej scenarzystki i producentki Anny Sobańskiej (Małgorzata Kożuchowska) powszechnie znanej jako Królowa Seriali, która jednym skinieniem kreuje gwiazdy, a drugim je unicestwia. Zdjęcia do „Zołzy” realizowano w wakacje w Konstancinie-Jeziornej, a także na terenie Warszawy m.in. w Miejskim Ogrodzie Zoologicznym, Parku Stefana Żeromskiego, Szpitalu Kliniczny Dzieciątka Jezus oraz w okolicach Pałacu Kultury. „Każdy wie lepiej” opowiada o perypetiach pary, która próbuje złożyć jedną rodzinę z dwóch odmiennych światów. Ekipa pod kierunkiem reżysera Michała Rogalskiego pracowała na planie w okresie sierpnia i września w Warszawie (Siekierki, Społeczna Szkoła Podstawowa Nr 14 im. Dzieci Zjednoczonej Europy Społecznego Towarzystwa Oświatowego) oraz na Mazurach i w Bieszczadach.

W drugiej połowie 2022 roku na ekran kin wejdzie natomiast realizowana jesienią w Warszawie „Miłość na cztery łapy” wyreżyserowana dla Polsatu przez Denisa Delica. To historia Jowity (Barbara Kurdej-Szatan), której w poszukiwaniu miłości życia pomaga zjawiskowa suczka rasy border collie.

Część z grona produkcji realizowanych w dużej mierze poza Warszawą, również choćby w niedużym stopniu korzystała ze stołecznych przestrzeni i lokacji. Tak było m.in. w przypadku „Niebezpiecznych dżentelmenów” Macieja Kawalskiego, gdzie pod Warszawą nakręcono scenę góralskiego wesela, nowego filmu Jerzego Skolimowskiego “IO“, opowiadającego o inwigilacji Karola Wojtyły „Figuranta” Roberta Glińskiego, kontynuacji „365 dni” w reż. Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa, a także powstałego dla Netflixa hitu „Jak pokochałam gangstera” Macieja Kawulskiego, gdzie ulice Warszawy grają niemiecki Hamburg czy też rozgrywającego się w latach 80. filmu “Stale niestała” Olgi Chajdas, gdzie z kolei Warszawa „imituje” Gdańsk. W Gdańsku i Pucku toczy się również akcja filmu „Johnny” Daniela Jaroszka będącego historią księdza Jana Kaczkowskiego (Dawid Ogrodnik). Niewielką część zdjęć tej produkcji zrealizowano w Konstancinie.

KOPRODUKCJE

Po opóźnieniach związanych z pandemią w połowie stycznia 2021 na plan swojego anglojęzycznego debiutu „Silent Twins” weszła w końcu Agnieszka Smoczyńska. Za produkcję ze strony polskiej odpowiadały Klaudia Smieja-Rostworowska i Ewa Puszczyńska. W związku ze zdjęciami w Polsce gościły brytyjskie aktorki Tamara Lawrance oraz znana z serii filmów Marvela Letitia Wright. Pierwszy klaps na planie padł w Warszawie, następnie ekipa przeniosła się na Śląsk.

“Ciepło Zimno” fot. Monika Stolarska

Od lipca do października powstawały zdjęcia do polsko-ukraińskiej koprodukcji “Ciepło-zimno” w reżyserii debiutantki Anny Maliszewskiej. To historia Michała (Eryk Lubos) – kierowcy TIRa i byłego boksera, samotnie wychowującego córkę Miśkę, którą pod jego nieobecność opiekuje się ukraińska sąsiadka. Jej wnuczka Lena i Miśka są nierozłączne. Gdy niania nagle umiera, Michał zmuszony jest zabrać dziewczynki ze sobą w trasę. Ekipa filmowa spędziła łącznie na Mazowszu 17 dni zdjęciowych kręcąc m.in. plenery w okolicach Mińska Mazowieckiego i Legionowa. W  Warszawie natomiast nakręcono m.in. scenę przesłuchania głównego bohatera na polsko-ukraińskim przejściu granicznym. Film na ekrany kin wprowadzi jesienią 2022 Warner Bros. Poland.

W sierpniu warszawskie plenery posłużyły za plan do inscenizacji scen Nocy Kryształowej z 1938 roku na potrzeby fabularyzowanego dokumentu produkcji amerykańsko-polskiej „Vishniac” w reżyserii Laury Bialis. To historia Romana Vishniaca – jednego z najbardziej znanych żydowskich fotografów, który w latach 30. XX w. dokumentował narastające represje w Niemczech oraz życie wschodnioeuropejskich Żydów, a po wojnie losy ocalałych z Zagłady. Producentkami filmu są Nancy Spielberg i Roberta Grossman, które mają w swoim dorobku zrealizowany parę lat temu, m.in. w Warszawie, fabularyzowany dokument „Kto napisze naszą historię”.

Od połowy sierpnia do końca października w Polsce pracowała natomiast ekipa holendersko-polskiego serialu historycznego “Legacy” w reżyserii Diederika von Rooijena. Akcja tej rodzinnej sagi naznaczonej wojennymi wydarzeniami rozgrywa się na przestrzeni półwiecza – od lat 20. do 60. XX wieku, a część zdjęć zrealizowano w Julinku pod Warszawą.

W październiku stolica gościła także izraelską ekipę dokumentalnego miniserialu „As Long As” w reżyserii Romana Shumanova. Natomiast w listopadzie w Warszawie zrealizowano część zdjęć do polsko-izraelskiego filmu fabularnego „Delegation” w reżyserii Asafa Sabana. Zarówno „As Long As”, jak i „Delegation” poruszają temat izraelskich licealistów wizytujących Polskę, by odwiedzić obozy zagłady i miejsca pamięci o Holokauście.

W listopadzie miały miejsce zdjęcia do „Domu wybranych” w reżyserii Wojciecha Nowaka. Ekipa wznowiła prace przerwane w 2020 roku z powodu pandemii. Film jest ekranizacją powieści Bronisława Wildsteina opowiadającej o świecie telewizji i bezwzględnej rzeczywistości reality shows. Obraz powstaje w koprodukcji polsko-włosko-francuskiej. W obsadzie znaleźli się m.in. Ireneusz Czop, Nikodem Rozbicki, Marcin Kwaśny oraz Vincent Żuławski – syn Andrzeja Żuławskiego i Sophie Marceau. Na ekranie zobaczymy Stare Miasto (m.in. ul Koźla, restauracja Bazyliszek), a także Powązki, aulę SGH, restaurację Strefa na Próżnej, czy bar Lotos na Belwederskiej. Zdjęcia do filmu realizowano także w Milanówku.

W Warszawie realizowano także zdjęcia do czterech z ośmiu odcinków drugiego sezonu określanego mianem „szwedzkiego Bonda” serialu szpiegowskiego „Agent Hamilton” w reżyserii Pera Hanefjorda. Tytułową rolę w adaptacji bestsellerowego powieściowego cyklu Jana Guillou odgrywa Jakob Oftebro. Za produkcję od strony polskiej odpowiadała Paprika Studios Poland.

SERIALE

Jednym z pierwszych seriali, które kręcono na ulicach Warszawy w 2021 roku był drugi sezon serialu “Nieobecni” reżyserowanego przez Annę Kazejak oraz Adriana Panka. Produkcja wystartowała w drugiej połowie października 2020 i trwała do lutego 2021. Filmowcy pracowali w Forcie Wola, na Żoliborzu, a także w Piasecznie i Czarnkowie k. Konstancina.

Z końcem 2020 roku wystartowały natomiast zdjęcia do drugiego sezonu przebojowego thrillera “Szadź” z Maciejem Stuhrem w roli głównej. Prowadzona przez trójkę reżyserów – Sławomir Fabicki, Anna Kazejak, Maciej Bochniak – produkcja realizowana była do marca 2021. Ekipa pracowała m.in. w Szpitalu Praskim i Syrenim Śpiewie. Zdjęcia kręcono również w Milanówku, Piasecznie, Komorowie, Białobrzegach, Konstancinie Jeziornie, Nadarzynie i w Kampinosie.

Jedną z największych realizacji telewizyjnych 2021 roku była z pewnością koprodukcja Canal+, Gigant Films i Grupy M7„Planeta Singli. Osiem historii” To nawiązująca do hitowego kinowego tryptyku seria godzinnych filmów, które opowiadają o rozmaitych aspektach internetowego randkowania. Zdjęcia realizowano w czterech krajach i wzięło w nich udział 168 aktorów i ponad 1000 statystów. W ciągu 73 dni zdjęciowych ekipa pracowała aż w 96 lokacjach. Akcja czterech spośród ośmiu odcinków osadzona jest w Warszawie. Na ekranie dostrzeżemy m.in. Lotnisko Chopina, Bulwary nad Wisłą, Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus na Lindleya czy Kanał Żerański.

Koloryt dawnej, a także współczesnej Warszawy świetnie oddaje wyprodukowany przez TVN serial „Receptura” Tomasza Szafrańskiego (zdjęcia od maja do lipca 2021). Tytułowy przepis związany jest z produkcją czekolady i historią fabryka Wedla na Pradze, w której zrealizowano znaczną część zdjęć. Wśród lokacji znajdziemy również Instytut Chemii Przemysłowej, Wybrzeże Kościuszkowskie, Krakowskie Przedmieście, Szpital na Działdowskiej, ogród oraz wnętrza Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, kampus Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, a także Puszczę Kampinoską oraz Podkowę Leśną i Piaseczno.

Historyczny wymiar ma także seria TVP „Wojenne dziewczyny”. Na potrzeby zdjęć do kolejnego sezonu wykorzystano m.in. Dawne Zakłady Mechaniczne przy ul. Czerniakowskiej, znajdujące się przy ul. Senatorskiej Pałac Błękitny, Pałac Zamojskich i kościół pw. Świetego Antoniego Padewskiego, warszawską Restaurację Pod Gigantami oraz Pałac Bielińskich w Otwocku.

Reklamowany jako pełen napięcia thriller inspirowany faktami z historii późnego PRL-u serial “Pajęczyna” w reż. Łukasza Jaworskiego kręcony był od maja do sierpnia 2021, a główne obiekty zdjęciowe to Pałac Kultury, dawny Dom Partii przy Nowym Świecie, Instytut Elektrotechniki, fabryka FSO i budynek ZNP. Zdjęcia realizowano także na Krakowskim Przedmieściu, Placu Słonecznym, w Parku w Wilanowie oraz w podwarszawskich Skułach, Milanówku, Kampinosie, Konstancinie Jeziornej, a także klasztorze w Górze Kalwarii i na lotnisku w Modlinie.

Również w pierwszej połowie 2021 roku miały miejsce zdjęcia do produkowanego przez HBO Europe serialu Jacka Borcucha “Warszawianka” według scenariusza Jakuba Żulczyka. To opowieść o tragikomicznych przygodach czterdziestoletniego playboya, w którego wciela się Borys Szyc.

Warszawa była także przestrzenią realizacji serialu „Mental” w reżyserii Kordiana Kądzieli. To licząca 8 odcinków opowieść o młodych ludziach, którzy borykają się z różnymi problemami psychicznymi. Gdy trafiają do tego samego ośrodka, nawiązuje się między nimi więź. W głównych rolach Mateusz Górski, Sandra Drzymalska, Martyna Byczkowska, Kacper Olszewski. Serial realizowany w Warszawie i okolicach – Ursynów, Konstancin-Jeziorna, Falenica. Za produkcję odpowiadało TFP. „Mental” dostępny jest na platformie PolsatBoxGo.

Jesienią 2021 stolica była planem zdjęciowym drugiego sezonu serialu TVN “Tajemnica zawodowa“. Ekipa pod kierunkiem reżysera Grzegorza Kuczeriszki pracowała na planie m.in. na Placu Trzech Krzyży, Wale Miedzeszyńskim, w szpitalu na Działdowskiej, Placu Stanisława Małachowskiego, Cmentarzu Wolskim i w Muzeum Etnograficznym. Zdjęcia realizowano także w centrum – na Hożej, Nowogrodzkiej i  Mazowieckiej.

Kolejna z produkcji TVN, której akcja osadzona jest w Warszawie to rozgrywająca się w środowisku stołecznej palestry opowieść o mecenas Joannie Chyłce (Magdalena Cielecka) znanej z kart powieściowego cyklu Remigiusza Mroza. Piąta, finałowa serii „Chyłka. Oskarżenie” Łukasza Palkowskiego i Marka Wróbla kręcona była, podobnie jak wcześniejsze sezony serialu, w dużej mierze w Śródmieściu oraz na Powiślu. Zdjęcia realizowano m.in. we wnętrzach BUWu, w Boutique Hotel na Poznańskiej oraz przy ul. Złotej. Ważnym miejscem akcji jest także biurowiec przy ul. Kazimierza Brockla 2. Plakat serialu prezentuje główną bohaterkę na tle warszawskich wysokościowców – Spectrum Tower, Rondo 1, Cosmopolitan Twarda 2/4 oraz Hotelu Mariott.

Polsatowskim hitem wiosny 2022 ma być serial „Mecenas Porada” w reżyserii Bartka Prokopowicza wyprodukowany przez TFP. Kasia błyskotliwa, zdolna studentka drugiego roku prawa z dnia na dzień musi zmierzyć się z życiem. Jej ukochany ojciec – muzyk, ulega wypadkowy. Jest sparaliżowany i nie jest w stanie dalej utrzymywać rodziny. Kasia postanawia kontynuować naukę w trybie wieczorowym. Równolegle podejmuje pracę w salonie fryzjerskim znajdującym się w bloku, na parterze… Serial w pełni zrealizowano w przestrzeniach Warszawy, m. in. plenerach Bulwarów Wiślanych, Powiśla i Pragi Południe. Premiera na antenie Telewizji Polsat będzie miała miejsce 2 marca. Aktualnie serial dostępny na platformie PolsatBoxGo.

Warszawa to także miejsce akcji będącego światowym fenomenem serialu „Kontrola” Natalii Parzymies. We wrześniu i październiku trwały prace na planie drugiego i trzeciego sezonu – produkowanego dla TVN. Zdjęcia realizowano m.in. w obiektach Aeroklubu Bemowo, na Uniwersytecie SWPS, Saskiej Kępie, Powązkach, Żoliborzu oraz w umiejscowionej na Powiślu klubokawiarni Młodsza Siostra.

Drugi sezon netflixowego serialu „Sexify” w reż. Piotra Domalewskiego i Kaliny Alabrudzińskiej w większości kręcono w hali, gdzie wybudowano pomieszczenia imitujące pokoje studenckiego akademika. Do celów nakręcenia scen wykładów, w których uczestniczą bohaterowie, wykorzystano natomiast przestrzenie warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej.

Od połowy sierpnia aż do stycznia 2022 trwały zdjęcia do, okraszonego czarnym humorem, serialu „Powrót” w reż. Adriana Panka. Produkcja Wonder Films dla Canal+ to historia zmarłego w wyniku zawału serca mężczyzny, który nieoczekiwanie powraca z zaświatów. W głównego bohatera wciela się Bartłomiej Topa. Zdjęcia kręcono w na Sadybie, dworcu kolejowym PKP-Powiśle, Stadionie Narodowym, dawnej hali fabrycznej przy ul. Ks. Ziemowita, a także w stołecznych Warsaw Plaza Hotel i Hotel DoubleTree by Hilton oraz w Łomiankach.

Kręcona jesienią przez Macieja Bochaniaka dla Canal+ polska wersja kultowego brytyjskiego sitcomu „The Office” opowiada o pracownikach biura firmy produkującej wodę mineralną Kropliczanka w Siedlcach. Plan zdjęciowy serii umiejscowiono w dawnych zakładach FSO w Warszawie.

W grudniu ruszyły zdjęcia do serialu „Rodzina na Maksa” w reżyserii Marii Sadowskiej. To opowieść o Karolinie, 40-letniej mamie trojki dzieci, żyjącej pod jednym dachem z byłą teściową. Przypadek sprawia, że w barze poznaje faceta swoich marzeń. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że Maks okazuje się o 14 lat młodszy. Produkowany prze TFP serial realizowany jest w Warszawie i okolicach –  Praga Południe, Konstancin-Jeziorna, Mała Warszawa.

W Warszawie powstała także spora część zdjęć do serialu TVN „Skazana” Bartosza Konopki. Tuż przed publikacją tekstu zakończyły się prace na planie kolejnej produkcji stacji – „Herkules”, który reżyseruje twórca głośnej „Supernovej” Bartosz Kruhlik.

Na swoje premiery czekają również wyprodukowane dla Netflixa seriale „Królowa” Łukasza Kośmickiego (zdjęcia realizowano w Konstancinie) i „Zachowaj spokój” w reż. Michała Gazdy i Bartosza Konopki oraz „Wielka woda” Jana Holoubka, gdzie Warszawa zagrała dotknięty powodzią w 1997 roku Wrocław.

NA KRÓTKO

Studio Munka odpowiadało także za produkcję aż ośmiu krótkometrażowych filmów realizowanych w ramach skierowanego do debiutantów programu „Trzydzieści minut”. W kwietniu ekipa Trzydziestki  „Po niedzieli” w reż. Sebastiana Drożaka realizowała zdjęcia na Targówku, w Konstancinie-Jeziornej oraz w klinice weterynaryjnej i schronisku dla zwierząt w Nowym Dworze Mazowieckim. W maju na Grochowie i Bemowie powstały zdjęcia do „Szansy na sukces” w reż. Małgorzaty Suwały. Na ekranie zobaczymy również Klub Pogłos przy ul. Burakowskiej oraz giełdę w podwarszawskim Słomczynie. W czerwcu natomiast na plan weszła ekipa „Śmierć frajerom” w reżyserii Krzysztofa Grudzińskiego. Zdjęcia realizowano głównie w śródmieściu m.in. w okolicach Dworca Centralnego oraz na dziedzińcu Pałacu Kultury. W czerwcu i lipcu w Piasecznie trwały prace na planie „Victorii” Karoliny Porcari. W wakacje swoje Trzydziestki kręciły Magdalena Matwijow – „Dom lalki”, Emi Buchwald – „Piękna łąka kwietna” oraz Jakub Radej – „Followers. Odpalaj lajwa”. W tym ostatnim zobaczymy m.in. zajezdnię kolejową przy Dworcu Wschodnim, ulice warszawskiego centrum i Most Poniatowskiego, a także Białołękę i Piaseczno. Ostatnią z ubiegłorocznych krótkometrażowych produkcji Studia Munka była Trzydziestka „Za chmurą” w reż. Anny Fam. Zdjęcia powstały na przełomie października i listopada m.in. w Szkole Muzycznej przy ul. Bednarskiej, w trudniącym się sprzedażą fortepianów sklepie muzycznym Pasja przy Wiktorskiej, w mieszkaniach na Krochmalnej, na słynnym azjatyckim targowisku przy Bakalarskiej oraz w Konstancinie-Jeziornie, a także w Restauracji U Ochmanów w warszawskim Ursusie.

Studenci Warszawskiej Szkoły Filmowej w przeciągu 2021 roku w ramach ćwiczeń praktycznych zrealizowali około 200 jedno-dwuminutowych etiud. Jednocześnie w WSF powstało także kilkanaście krótkometrażowych filmów zaliczeniowych kręconych w większości na terenie Warszawy. I tak basen wojskowy Akademii Technicznej na Bemowie oraz opuszczone baseny Skry Warszawa są miejscem akcji etiudy „Duma szkoły” Jędrzeja Górskiego. Zdjęcia do „Windy” Gabrieli Dzięgielewskiej kręcono w Łukasiewiczu – Instytucie Mikroelektroniki i Fotoniki. „Dziady” Mateusza Woźnicy realizowano w Konstancinie-Jeziornej oraz na cmentarzu przy Szpitalu Psychiatrycznym w Tworkach. W Konstancinie gościła również ekipa „Rozkwitu zimowego” Ivana Krupienikova, a za plan zdjęciowy posłużyły m.in. przestrzenie Muzeum Papiernictwa. „Blisko, bliżej” Elizy Godlewskiej powstało na terenie byłego szpitala przy Działdowskiej. Studenci WSF chętnie korzystali także z infrastruktury sakralnej. Zdjęcia do projektu „Łzy” Krzysztofa Chodorowskiego realizowane były m.in. w stanowiącym perłę mazowieckiego Szlaku Architektury Drewnianej Kościele św. Anny na terenie wsi Nowy Lubiel. „Jadzia” Maksymiliana Michorczyka kręcona była w Kościele Apostołów Piotra i Pawła w Wierzbnie. Zaś „Te cholerne peonie” Poliny Biliaevy w warszawskim Kościele św. Benona.

Kościół Wszystkich Świętych przy Placu Grzybowskim to z kolei miejsce akcji krótkometrażówki „Spowiedź”, którą pod szyldem Fundacji Między Słowami zrealizował, chcący spróbować swoich sił po drugiej stronie kamery, aktor Marcin Kwaśny znany m.in. z osadzonego na warszawskiej Pradze kultowego filmu „Rezerwat”.

Warszawa bywa jednak nie tylko miejscem akcji, ale także filmowym bohaterem. Tak jest w przypadku krótkometrażowego eksperymentalnego dokumentu „Z wody” powstałego we współpracy grupy aktywistek Zakole i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, który miał swoją premierę podczas jesiennego festiwalu HER Docs. To skupiona na mikro-obserwacjach opowieść o Zakolu Wawerskim – rozległym podmokłym terenie położonym niemal w sercu Warszawy, którego stałymi bywalcami i mieszkańcami tego terenu są różne istoty – bobry, ptaki, ważki, ślimaki, owady, trzciny i trawy…

Cieszy nas, że Warszawa żyje filmem. Z pierwszych sygnałów, które docierają do nas z początkiem 2022 roku wiemy, że będzie on równie bogaty i ekscytujący. Filmowcom pozostaje życzyć miłej pracy, a wszystkim pozostałym udanych seansów.

THE END

Rafał Pawłowski

partnerzy serwisu
loga Unii Europejskiej