Tegoroczny program wydarzeń branżowych Docs Against Gravity Film Festival jest imponujący – w jego skład wchodzi m.in. debata o przyszłości kina dokumentalnego, wykład mistrzowski Ulricha Seidla oraz dwa warsztaty – „Ile audio jest w video?” poświęcony dźwiękowi w filmie i drugi, będący stałym elementem programu i cieszący się niesłabnącą popularnością warsztat Canon Cinema dla operatorów filmowych.
Punktem wyjścia dla debaty o przyszłości kina – dokumentalnego i nie tylko – będzie niezwykły film krótkometrażowy Wima Wendersa z 1982 roku pt. „ Pokój 666” Akcja filmu rozgrywa się w pokoju nr 666 w hotelu Martinez w Cannes. W pokoju tym znajduje się jedynie kamera 16 mm, krzesło, stół, magnetofon i telewizor (włączony, ale ściszony). Wenders poprosił kilkunastu twórców przebywających w Cannes, aby pojedynczo wchodzili do pokoju, samodzielnie uruchamiali kamerę i magnetofon, a następnie odpowiadali na pytanie i uwagi, zapisane przez Wendersa na pozostawionej na stole kartce papieru. Uwagi dotyczyły przyszłości kina w czasach telewizji i video, wobec zmieniających się warunków produkcji i dystrybucji filmów oraz w czasie kryzysu sztuki, która, zdaniem Wendersa, coraz rzadziej opowiada o świecie zewnętrznym, a coraz częściej odnosi się sama do siebie.
Ulrich Seidl na Docs Against Gravity pokaże swój najnowszy film „W piwnicy” i wygłosi wykład mistrzowski. Po ambitnej „Trylogii” Seidl ponownie powraca do kina filmowym esejem, w którym wykorzystuje swój charakterystyczny styl, aby w tragikomiczny sposób opowiedzieć o tym, czego na pierwszy rzut oka nie widać. Punktem wyjścia do wykładu mistrzowskiego będzie film dokumentalny „Ulrich Seidl – a Director at Work” autorstwa Constantina Wulffa, który postanowił sprawdzić, jakimi metodami Seidl buduje swoje magnetyczne uniwersum, w którym wszystko jest pozornie rzeczywiste, a jednak każdy detal oddziałuje z nierealną intensywnością.